مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جایگاه گزینه درست در آزمونهای چهارگزینه ای

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 66

چکیده

 از آنجا که نظام ارزیابی کیفی در دانشگاه پیام نور بیشتر بر آزمونهای چند گزینه ای تاکید دارد, پرسشهای چند گزینه ای باید ناظر بر محتوای دروس باشند. طراحان سوالات باید به منظور تعیین درجه دشواری سوالات و روایی آنها به تحلیل مواد یا پرسشهای امتحان بعد از اجرای آن بپردازند و در تنظیم آزمون باید به تقسیم تصادفی جوابها در شقوق الف, ب, ج, د توجه داشته باشند. تکیه بر این اصل, از یک سو, و ادعای دانشجویان ضعیف مبنی بر انتخاب گزینه های شانسی, از سوی دیگر, ما را برآن داشت تا بر روی کلیدهای سوالات, مطالعه ای انجام دهیم. برای این منظور اطلاعات لازم در خصوص «سوالات تستی» از کلیه کلیدهای آزمونهای دروس مختلف علوم پایه و علوم انسانی, در نیمسال دوم 80-79 استخراج و به کمک شیوه های آماری, نظیر توزیع دو جمله ای, میزان دخالت سلیقه شخصی طراحان سوال نسبت به انتخاب گزینه ها بررسی گردید و این نتایج به دست آمد: وقتی گزینه ای در سوالی درست است, شانس انتخاب مجدد آن گزینه در سوالات بعدی بسیار کم می شود. همچنین, محاسبات نشان می دهد برای تمامی گزینه های انتخاب شده از میان چهار گزینه «الف, ب, ج, د», در کل, انتخاب گزینه ها تصادفی نبوده و سلیقه شخصی طراحان سوال دخالت داشته است. بدین ترتیب, شانس انتخاب تصادفی گزینه ها برای دانشجو افزایش می یابد و او به انتخاب گزینه صحیح هدایت می شود.از آنجا که مساله به حدس دریافتن گزینه صحیح به این نوع آزمونها مربوط می شود, این تحقیق برای طراحان سوالات چهارگزینه ای پیشنهاداتی ارایه کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، نرگس، و نیک کار، ملیحه. (1383). بررسی جایگاه گزینه درست در آزمونهای چهارگزینه ای. پیک نور- علوم انسانی، 2(1)، 57-66. SID. https://sid.ir/paper/128666/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی نرگس، نیک کار ملیحه. بررسی جایگاه گزینه درست در آزمونهای چهارگزینه ای. پیک نور- علوم انسانی[Internet]. 1383؛2(1):57-66. Available from: https://sid.ir/paper/128666/fa

    IEEE: کپی

    نرگس عباسی، و ملیحه نیک کار، “بررسی جایگاه گزینه درست در آزمونهای چهارگزینه ای،” پیک نور- علوم انسانی، vol. 2، no. 1، pp. 57–66، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128666/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button