Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,118
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 69

چکیده

 زمینه و هدف: ذهن آگاهی, از فنونی است که به منظور کاهش استرس و افزایش بهزیستی روان شناختی به کار می رود. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر استرس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن شهر قزوین انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل, جامعه آماری کلیه معلمان زن مقطع متوسطه شهر قزوین بودند. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. به عنوان ابزار اندازه گیری از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده گردید. ابتدا هر 30 شرکت کننده به پرسشنامه ها پاسخ دادند (پیش آزمون). سپس شرکت کنندگان به دو گروه 15 نفر آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی مهارت های ذهن آگاهی (8 جلسه آموزشی) قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند و در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه ها پاسخ دادند (پس آزمون). یافته ها: میانگین نمرات استرس شغلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون (93/133± 34/27), (33/127± 55/22) و در مرحله پس آزمون, (86/100± 73/19), (46/128± 86/17) و در متغیر بهزیستی روان شناختی میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون (06/88± 46/7), (86/85± 02/11) و در مرحله پس آزمون (13/97± 15/5), (60/85± 17/9) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد استرس شغلی معلمان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله, کاهش محسوسی داشته و همچنین مولفه های استرس شغلی و بهزیستی روان شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش پیداکرده است (p<0/05) نتیجه گیری: آموزش مهارت های ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی و افزایش بهزیستی روان شناختی معلمان زن اثربخش بود. لذا با برگزاری دوره های آموزشی ذهن آگاهی از طریق آموزش ضمن خدمت در جهت افزایش بهزیستی روان شناختی و کاهش استرس شغلی معلمان می توان گام برداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جناآبادی، حسین، پیله چی، لیلا، سلم آبادی، مجتبی، و طیرانی راد، علی. (1395). اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن. سلامت کار ایران، 13(6 )، 58-69. SID. https://sid.ir/paper/128963/fa

    Vancouver: کپی

    جناآبادی حسین، پیله چی لیلا، سلم آبادی مجتبی، طیرانی راد علی. اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن. سلامت کار ایران[Internet]. 1395؛13(6 ):58-69. Available from: https://sid.ir/paper/128963/fa

    IEEE: کپی

    حسین جناآبادی، لیلا پیله چی، مجتبی سلم آبادی، و علی طیرانی راد، “اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن،” سلامت کار ایران، vol. 13، no. 6 ، pp. 58–69، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128963/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا