مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,897
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

804
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهای برای بهبود: یک پژوهش کیفی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 71

چکیده

 زمینه و هدف: کارکنان بیمارستان به علت شرایط شغلی خود, درمعرض خطرات شغلی گوناگون هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهایی جهت بهبود آن ها می باشد.روش بررسی: در این پژوهش کیفی, چارچوب مفهومی مشکلات ارگونومی بیمارستان از دیدگاه تعامل انسان-سیستم از طریق تحلیل محتوای متون گذشته استخراج شد. بر اساس چارچوب مفهومی مرحله قبل, 18 نفر از کارکنان بیمارستان و کارشناسان به صورت نیمه ساختاری در مصاحبه ها و بحث گروهی شرکت کردند. مضمون های مربوط به مشکلات ارگونومی بیمارستان و راه حل های متناظر از روش تحلیل محتوای متن های تولید شده استخراج گردید.یافته ها: به طور کلی, 14 مشکل به عنوان مشکلات ارگونومیکی بر اساس یک چارچوب تعامل انسان- سیستم دسته بندی شدند. راهکارهایی متناظر بر اساس سلسه مراتب کنترل ها شامل حذف و جایگزینی, کنترل های مهندسی, کنترل های اداری و حفاظت فردی انتزاع گردید.نتیجه گیری: برخی مشکلات ارگونومی مربوط به پوسچرهای کاری, نوبت کاری, بار کاری, رضایت شغلی و روابط فردی نسبت به سایر مشکلات مورد بررسی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. چارچوب کنترلی استخراج شده از این مطالعه می تواند در کاهش مشکلات ارگونومی و پیشنهاد استراتژی ها برای بهبود به کار رود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ابراهیمی، زهرا، فرشاد، علی اصغر، یاراحمدی، رسول، و خسروی، یحیی. (1396). بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهای برای بهبود: یک پژوهش کیفی. سلامت کار ایران، 14(2)، 55-71. SID. https://sid.ir/paper/129141/fa

Vancouver: کپی

ابراهیمی زهرا، فرشاد علی اصغر، یاراحمدی رسول، خسروی یحیی. بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهای برای بهبود: یک پژوهش کیفی. سلامت کار ایران[Internet]. 1396؛14(2):55-71. Available from: https://sid.ir/paper/129141/fa

IEEE: کپی

زهرا ابراهیمی، علی اصغر فرشاد، رسول یاراحمدی، و یحیی خسروی، “بررسی مشکلات ارگونومیکی بیمارستان از دیدگاه تکنولوژی تعامل انسان- سیستم و راهکارهای برای بهبود: یک پژوهش کیفی،” سلامت کار ایران، vol. 14، no. 2، pp. 55–71، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129141/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button