مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

651
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 48

چکیده

 زمینه و هدف: کنترل ترافیک هوایی به عنوان یک وظیفه شناختی پیچیده, که نیازمند تمرکز طولانی مدت کنترلر روی وظیفه می باشد, شناخته شده است. بارکاری ذهنی نقش بسیار مهمی در عملکرد کنترلرها دارد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی بارکاری کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای بار وظیفه می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی در میان 14 نفر از کنترلرهای ترافیک هوایی صورت گرفت. ابتدا با روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (HTA) وظایف کنترل ترافیک هوایی تعیین گردید و دو سناریوی بارکاری کم و زیاد براساس فاکتورهای بار وظیفه در این شغل طراحی شد. سپس بارکاری کنترلرها در این دو سناریو با استفاده از پرسشنامه NASA-TLX مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از HTA, 49 مورد زیر وظیفه اصلی در شغل کنترل ترافیک هوایی وجود دارد. یافته های حاصل از NASA-TLX نشان داد که کنترلرها در شرایط بارکاری بالا, بار ذهنی و فکری با میانگین 71/93 را مهم ترین بعد بارکاری ارزیابی کرده اند. در شرایط بارکاری بالا و پایین بین متغیرهای بار ذهنی وفکری, بار فیزیکی, فشار زمانی, میزان تلاش و کوشش, احساس دلسردی و ناکامی تفاوت معنی دار وجود داشت(0/05>P). اما بین متغیر عملکرد و کارایی در شرایط بارکاری بالا و پایین تفاوت معنی دار حاصل نشد(P>0/05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه بر اهمیت فاکتورهای بار وظیفه در کنترل ترافیک هوایی اشاره دارد. بنابر این انجام سایر روش های ارزیابی بارکاری مانند ارزیابی عملکرد با تاکید بر این اصل, در تمامی سکتورها در مرکز کنترل ترافیک هوایی پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی لای بیدی، مرضیه، مظلومی، عادل، نسل سراجی، جبرائیل، قره گوزلو، فرامرز، و اعظم، کمال. (1395). ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی. سلامت کار ایران، 13(4 )، 39-48. SID. https://sid.ir/paper/129170/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی لای بیدی مرضیه، مظلومی عادل، نسل سراجی جبرائیل، قره گوزلو فرامرز، اعظم کمال. ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی. سلامت کار ایران[Internet]. 1395؛13(4 ):39-48. Available from: https://sid.ir/paper/129170/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه ایزدی لای بیدی، عادل مظلومی، جبرائیل نسل سراجی، فرامرز قره گوزلو، و کمال اعظم، “ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی،” سلامت کار ایران، vol. 13، no. 4 ، pp. 39–48، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129170/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button