مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

829
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,010
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 91

چکیده

 زمینه و هدف: معلمان زمان بسیار زیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیت های کاری اختصاص می دهند و این می تواند وابستگی افراطی به کار را در آن ها ایجاد کند که تداوم این شرایط پیامدهای مثبت و منفی را به دنبال دارد. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر زاهدان بود. روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 350 نفر از معلمان ابتدایی شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه وابستگی افراطی به کار, استرس شغلی و فرسودگی شغلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21 استفاده شد. یافته ها: میانگین نمرات معلمان در متغیرهای وابستگی افراطی به کار (64/0± 97/3), استرس شغلی(74/0± 33/3), و فرسودگی شغلی(79/0± 48/3) بود که همه موارد در سطح بالاتری از میانگین نظری (3) قرار داشتند. مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار, تمایل درونی به کار, لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب 739/0, 743/0, 73/0 و 74/0 (01/0p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه های وابستگی افراطی به کار 9/55 درصد از واریانس استرس شغلی را تببین می کنند (05/0p<). مقدار ضریب همبستگی عجین شدن در کار, تمایل درونی به کار, لذت بردن از کار و وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی به ترتیب 737/0, 739/0, 728/0 و 738/0 بود (01/0p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه های وابستگی افراطی به کار 4/55 درصد از واریانس فرسودگی شغلی را تببین می کنند (05/0p<). نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت و معنادار وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان, برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی معلمان با پدیده های وابستگی افراطی به کار, استرس و فرسودگی شغلی, پیامدهای فردی و سازمانی و راه های مقابله با آن ها و مدیریت موثر وقت پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناستی زایی، ناصر، و سابقی، فرامرز. (1395). رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان. سلامت کار ایران، 13(2 )، 79-91. SID. https://sid.ir/paper/129193/fa

    Vancouver: کپی

    ناستی زایی ناصر، سابقی فرامرز. رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان. سلامت کار ایران[Internet]. 1395؛13(2 ):79-91. Available from: https://sid.ir/paper/129193/fa

    IEEE: کپی

    ناصر ناستی زایی، و فرامرز سابقی، “رابطه وابستگی افراطی به کار با استرس شغلی و فرسودگی شغلی در معلمان،” سلامت کار ایران، vol. 13، no. 2 ، pp. 79–91، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/129193/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button