مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,179
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: پایداری و تداوم فعالیت بیمارستان ها بیش از پیش در گروی ایجاد مزیت رقابتی نسبی می باشد که برای دستیابی به آن در مقایسه با رقیبان باید بتوان خدمات بهتری را ارایه کرد. امروزه عامل اصلی ایجاد ثروت و ارزش افزوده در بیمارستان ها را کارکنان صاحب دانش و یا به عبارت دیگر سرمایه های فکری توانمند می دانند. توانمند سازی منابع انسانی از طریق ایجاد مجموعه ای از ظرفیت های مورد نیاز در آنان و در سایه جو توانمندسازی سازمان میسر می شود. ارزیابی ادراک توانمندی کارکنان انعکاس دهنده جو توانمندسازی سازمان است. در این پژوهش با مطالعه رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان به بررسی همبستگی مولفه های هر یک از متغیرهای فوق در جامعه مورد مطالعه می پردازیم. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی ست که در سال 1386 انجام شده است. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل می دهند. سیصد و هشتاد و شش نفر از کارکنان جامعه آماری به روش نمونه گیری دو مرحله ای شامل نمونه گیری تصادفی و طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای با طیف درجه بندی لیکرت؛ مشتمل بر سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختی و جو توانمندسازی که بر اساس پرسشنامه معتبر اسکات و ژاف بود. این متغیر دارای مولفه های هشتگانه می باشد. متغیر ادراک توانمندی کارکنان که بر اساس پرسشنامه معتبر وتن و کمرون مشتمل بر مولفه های پنجگانه می باشد. داده ها به روش خود پاسخگویی از نمونه های پژوهش اخذ و بعد از ورود به نرم افزار آماری SPSS, با استفاده از شاخص های آمار توصیفی, آزمون t یک نمونه ای, آزمون همبستگی پیرسون, t مستقل, و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. معیار قضاوت برای مطلوب بودن میانگین متغیرها, کسب حداقل 70 درصد مقیاس پنجگانه با طیف درجه بندی لیکرت یعنی 3.50 تعیین شد. یافته ها: در زمینه "جو توانمندسازی حاکم بر بیمارستان های آموزشی مورد مطالعه", یافته ها نشانگر آن است که میانگین تمامی مولفه ها از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. بالاترین میانگین ها به ترتیب مربوط به روشنی و وضوح اهداف 97.2 و کار تیمی 77.2 و کمترین آن مربوط به ارتباطات با میانگین 10.2 بود. در زمینه "ادراک توانمندی کارکنان" یافته ها نشان داد که علی رغم میانگین نسبتا بالای مولفه های خوداثربخشی؛ و معناداربودن میانگین مولفه های خودسامانی, تاثیرگذاری, اعتماد به دیگران در سطح مطلوبی قرار نداشته و در کل, متغیر ادراک توانمندی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود. در این پژوهش فرضیه معنی دار بودن رابطه جو توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان با احتمال 99 درصد؛ و ضریب همبستگی 0.723 در سطح معنی داری 0.0001 تایید شد. به علاوه هر یک از متغیرهای هشتگانه نیز دارای ارتباط مستقیم و قوی (ضریب همبستگی بیش از 0.5) با ادراک توانمندی کارکنان بودند. نتیجه گیری: نتایج آماری تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر جو توانمندسازی و متغیر ادراک توانمندی کارکنان بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط مثبت, قوی و معنی داری وجود دارد. بیشترین ضرایب همبستگی مربوط به مولفه های روحیه کاری, روشنی و وضوح اهداف بود. این ارتباط و همبستگی, به تفکیک در خصوص مولفه های هشتگانه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان نیز مشاهده می گردد. با توجه به ارتباط معنی دار بین جو توانمندسازی و ادراک توانمندی کارکنان و وجود همبستگی مستقیم و قوی مابین آنها,برای اجرای رویکرد توانمندسازی, مدیران و مسوولین بیمارستان می توانند با اعمال مدیریت کارآمد و ایجاد شرایط مطلوب, جو توانمندسازی مناسبی را در بیمارستان های آموزشی فراهم کنند و از این طریق به نحو موثری بر شناخت, احساس و ادراک توانمندی کارکنان تاثیر بگذارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تورانی، سوگند، یزدی فیض آبادی، وحید، و گوهری، محمودرضا. (1387). رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان. مدیریت سلامت، 11(31)، 17-26. SID. https://sid.ir/paper/130205/fa

    Vancouver: کپی

    تورانی سوگند، یزدی فیض آبادی وحید، گوهری محمودرضا. رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان. مدیریت سلامت[Internet]. 1387؛11(31):17-26. Available from: https://sid.ir/paper/130205/fa

    IEEE: کپی

    سوگند تورانی، وحید یزدی فیض آبادی، و محمودرضا گوهری، “رابطه جو توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان،” مدیریت سلامت، vol. 11، no. 31، pp. 17–26، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130205/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button