مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش شیوه های مقابله با استرس بر تاب آوری، اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 25

چکیده

 مقدمه: افسردگی, اضطراب و استرس یکی از مشکلات عمده در زندگی روزمره افراد مبتلا به ضایعه نخاعی محسوب می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی آموزش شیوه های مقابله با استرس و تاثیر آن بر میزان تاب آوری, اضطراب, افسردگی و استرس در این دسته از بیماران است.روش کار: این مطالعه یک تحقیق نیمه آزمایشی بر 32 بیمار (16 زن و 16 مرد) مبتلا به ضایعه نخاعی ناشی از تصادف با وسیله نقلیه در محدوده سنی 23 تا 36 سال با آسیب از نوع پاراپلژی در استان تهران است که از زمان وقوع ضایعه نخاعی آن ها بیش از 5 سال نگذشته است. بیماران به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. بعد از تکمیل پرسش نامه های تاب آوری دیویدسون و پرسش نامه اضطراب, افسردگی و استرس DASS-21, شیوه های مقابله با استرس در هشت جلسه 90 دقیقه ای به گروه آزمایش آموزش داده شد. بعد از این آموزش, دوباره پرسش نامه ها توسط هر دو گروه تکمیل شد. آزمون آماری مورد استفاده تحلیل کوواریانس بود.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش شیوه های مقابله با استرس موجب افزایش معنادار میزان تاب آوری (p£0.048), کاهش معنادار میزان افسردگی (p£0.046) و استرس (p£0.022) در بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی می شود, ولی باعث کاهش معنادار میزان اضطراب آنان نمی شود (p£0.473).نتیجه گیری: آموزش شیوه های مقابله با استرس در کاهش میزان افسردگی, استرس و افزایش تاب آوری بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی نقش به سزایی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده پشنگ، سمیرا، زارع، حسین، و علی پور، احمد. (1391). اثربخشی آموزش شیوه های مقابله با استرس بر تاب آوری, اضطراب, افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، 10(3)، 15-25. SID. https://sid.ir/paper/130812/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده پشنگ سمیرا، زارع حسین، علی پور احمد. اثربخشی آموزش شیوه های مقابله با استرس بر تاب آوری, اضطراب, افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)[Internet]. 1391؛10(3):15-25. Available from: https://sid.ir/paper/130812/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا حسن زاده پشنگ، حسین زارع، و احمد علی پور، “اثربخشی آموزش شیوه های مقابله با استرس بر تاب آوری, اضطراب, افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی پارس (دانشگاه علوم پزشکی جهرم)، vol. 10، no. 3، pp. 15–25، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/130812/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button