مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A، در دانش آموزان دبیرستانی شهر قم

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 33

چکیده

 زمینه و هدف آنفلوانزا, یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با توجه به اهمیت رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به این بیماری, مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع Aدر دانش آموزان شهر قم صورت گرفت. روش بررسی این مطالعه مداخله ای بر روی200 دانش آموز پسر پایه دهم در شهر قم انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هرکدام 100 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه های مربوطه پیش از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن توسط گروه آزمون و کنترل تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل: 2 جلسه آموزشی 90 دقیقه ای بود که برای گروه آزمون اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل, تی زوجی و تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها در این مطالعه, بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله آموزشی, تفاوت معنی داری در متغیرهای دموگرافیک, همچنین سازه های تئوری انگیزش محافظت مشاهده نشد (05/0p>). همچنین بعد از مداخله آموزشی, تفاوت معنی داری در میانگین نمرات شدت درک شده, خودکارآمدی, پاداش, انگیزش محافظت و رفتار در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل دیده شد (05/0>p)؛ ولی در میانگین نمرات حساسیت درک شده, کارآمدی پاسخ درک شده, هزینه پاسخ و ترس بین دو گروه, تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0p>). نتیجه گیری تئوری انگیزش محافظت می تواند در بروز رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزا موثر باشد؛ بنابراین با توجه به تعداد محدود مطالعات در این خصوص, به نظر می رسد انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

انصاری، محمدعلی، قارلی پور، ذبیح اله، محبی، سیامک، شریفی راد، غلامرضا، و راهبر، احمد. (1398). تاثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A, در دانش آموزان دبیرستانی شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 13(4 )، 22-33. SID. https://sid.ir/paper/132038/fa

Vancouver: کپی

انصاری محمدعلی، قارلی پور ذبیح اله، محبی سیامک، شریفی راد غلامرضا، راهبر احمد. تاثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A, در دانش آموزان دبیرستانی شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1398؛13(4 ):22-33. Available from: https://sid.ir/paper/132038/fa

IEEE: کپی

محمدعلی انصاری، ذبیح اله قارلی پور، سیامک محبی، غلامرضا شریفی راد، و احمد راهبر، “تاثیر آموزش براساس تئوری انگیزش محافظت بر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A, در دانش آموزان دبیرستانی شهر قم،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 13، no. 4 ، pp. 22–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132038/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button