مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آنفلوانزای نوع A در زنان باردار: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 603 | صفحه پایان 610

چکیده

 هدف: آگاهی و آمادگی در برابر بیماری آنفلوانزا نوع A می تواند تا حد قابل توجهی از بروز بیماری در گروه های در معرض خطر به خصوص زنان باردار جلوگیری نماید. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آنفلوانزای نوع A در زنان باردار بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در شهرستان سیرجان انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی در سال 95-1394 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه, 200 نفر از زنان باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سیرجان بودند, که به طور تصادفی ساده به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی دو جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش نامه (حاوی 71 سوال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعد از آن, جمع آوری گردید.یافته ها: پس از مداخله, نمرات آگاهی در هر دو گروه مداخله و شاهد افزایش یافت, این یافته به علت اجرای برنامه های آموزشی روتین در آن مراکز بود؛ اما افزایش معنی دار در نگرش و عمل کرد در گروه مداخله مشاهده گردید (P<0.05). هم چنین حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده, راهنما برای عمل و خودکارآمدی نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش یافت و نمره موانع درک شده کاهش معنی داری یافت (P<0.05). ولی در گروه شاهد افزایش یا اختلاف معنی داری مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه گیری: مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء آگاهی, نگرش و عمل کرد زنان باردار شهرستان سیرجان در پیشگیری از آنفلوانزا نوع A موثر بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در کنار روش های آموزش سنتی از مدل اعتقاد بهداشتی نیز استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هاشمی، مهری، صادقی، رضا، و شمسی، مصطفی. (1396). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آنفلوانزای نوع A در زنان باردار: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. کومش، 19(3 (پیاپی 67))، 603-610. SID. https://sid.ir/paper/37066/fa

Vancouver: کپی

هاشمی مهری، صادقی رضا، شمسی مصطفی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آنفلوانزای نوع A در زنان باردار: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. کومش[Internet]. 1396؛19(3 (پیاپی 67)):603-610. Available from: https://sid.ir/paper/37066/fa

IEEE: کپی

مهری هاشمی، رضا صادقی، و مصطفی شمسی، “بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آنفلوانزای نوع A در زنان باردار: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی،” کومش، vol. 19، no. 3 (پیاپی 67)، pp. 603–610، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37066/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button