مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,356
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همبستگی بین منابع استرس، استرس ادراک شده و سبک های مقابله ای در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 92

چکیده

 زمینه و هدف: رویارویی با استرس از جمله مسائلی است که با توجه به منبع استرس و میزان استرس ادراک شده فرد در دوره نوجوانی, اهمیت خاصی پیدا می کند. در این پژوهش همبستگی بین منابع استرس, استرس ادراک شده و سبک های مقابله ای در دانش آموزان مقطع دبیرستان بررسی گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی, از نوع همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش شامل 575 دانش آموز دبیرستانی خانواده های کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصیلی 1394-1393 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس منابع استرس, مقیاس استرس ادراک شده و مقیاس سبک های مقابله تهران استفاده گردید. داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: در این مطالعه, 50% دانش آموزان دارای استرس ادراک شده بالاتر از نقطه برش بودند. منابع استرس دانش آموزان, استرس های مربوط به مدرسه و بلوغ بود. بین روش مقابله مساله مدار با استرس ادراک شده, همبستگی مثبت و بین روش مقابله ای مساله مدار با استرس مرتبط به مدرسه و بلوغ, همبستگی منفی و معکوس وجود داشت. بین روش مقابله ای هیجان محور مثبت با استرس ادراک شده, همبستگی مثبت و بین روش مقابله هیجان محور مثبت و استرس مربوط به مدرسه, بلوغ, خانواده و همسالان, همبستگی معنی داری وجود نداشت. بین روش مقابله ای هیجان محور منفی با استرس مربوط به مدرسه, بلوغ و همسالان, همبستگی مثبت بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه, شدت همبستگی قابل توجه نیست و نمی توان با این مقدار همبستگی, رابطه قابل ملاحظه ای بین متغیرها یافت. لذا پیشنهاد می شود تحقیقات وسیع تری برای بررسی رابطه بین این متغیرها صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اصغری، فرهاد، دهقانی، یوسف، اصلانی، خالد، و عباسی، مسلم. (1395). بررسی همبستگی بین منابع استرس, استرس ادراک شده و سبک های مقابله ای در دانش آموزان دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(5)، 84-92. SID. https://sid.ir/paper/132293/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری فرهاد، دهقانی یوسف، اصلانی خالد، عباسی مسلم. بررسی همبستگی بین منابع استرس, استرس ادراک شده و سبک های مقابله ای در دانش آموزان دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1395؛10(5):84-92. Available from: https://sid.ir/paper/132293/fa

    IEEE: کپی

    فرهاد اصغری، یوسف دهقانی، خالد اصلانی، و مسلم عباسی، “بررسی همبستگی بین منابع استرس, استرس ادراک شده و سبک های مقابله ای در دانش آموزان دبیرستانی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 10، no. 5، pp. 84–92، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/132293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button