مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,791
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

942
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر تعیین قدرت پیش بینی ابعاد هویت در ارتباط با هر یک از انواع جهت گیری هدف بود. بدین منظور 404 دانش آموز دختر و پسر رشته های مختلف مراکز پیش دانشگاهی شهرهای شیراز و یاسوج مورد مطالعه قرار گرفتند.برای تعیین جهت گیری هدف, با اقتباس از مقیاس های موجود, پرسش نامه ای مشتمل بر 33 گویه تهیه شد. به منظور تعیین روایی از تحلیل عوامل و برای احراز پایایی از فرمول آلفا کرونباخ استفاده شد. برای تعیین ابعاد هویت از پرسش نامه ابعاد هویت ویرایش سه ایکس (چیک, تروپ, چن و آندروود, 1994) استفاده شد. این مقیاس شامل 35 گویه بود که روایی و پایایی آن به روش های فوق الذکر تعیین شد.با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره قدرت پیش بینی ابعاد هویت در هر یک از انواع جهت گیری محاسبه شد. یافته ها نشان داد که در رویه هدف گزینی اعتبارجویی, هویت اجتماعی و هویت جمعی به ترتیب پیش بینی کننده های معنی داری بودند با این تفاوت که هویت جمعی به گونه منفی این نوع جهت گیری را پیش بینی می نمود. در رویه رشد جویی تنها متغیر پیش بینی کننده هویت جمعی بود و در رویه شکست پرهیزی هویت اجتماعی بگونه مثبت و هویت فردی بگونه منفی نقش پیش بینی کننده داشتند.در مجموع یافته های پژوهش حاضر حکایت از آن داشت که بین دو سازه ارتباط معنادار وجود دارد و هر یک از انواع جهت گیری هدف بوسیله بعد خاصی از هویت پیش بینی می شود. تبیین های تفصیلی پیرامون چگونگی پیوند این دوسازه در اصل مقاله آورده شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوکار، بهرام، و لطیفیان، مرتضی. (1385). رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی))، 27-46. SID. https://sid.ir/paper/13253/fa

    Vancouver: کپی

    جوکار بهرام، لطیفیان مرتضی. رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1385؛25(4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)):27-46. Available from: https://sid.ir/paper/13253/fa

    IEEE: کپی

    بهرام جوکار، و مرتضی لطیفیان، “رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 25، no. 4 (پیاپی 49) (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 27–46، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13253/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا