مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

989
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش میانجی گرانه جهت گیری هدف در رابطه ابعاد هویت با عواطف دانشجویان تربیت بدنی

صفحات

 صفحه شروع 207 | صفحه پایان 222

چکیده

 پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی گری جهت گیری هدف در رابطه با ابعاد هویت و عواطف دانشجویان تربیت بدنی صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی- تبیینی بود. بدین منظور با توجه به جدول مورگان تعداد 201 نفر از دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب و با استفاده از مقیاس های جهت گیری هدف, ابعاد هویت و عواطف مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تفسیر شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سه هویت شخصی, اجتماعی (p<0.001) و ملی (p<0.01) باعاطفه مثبت رابطه مثبت و معناداری است. درحالی که بین هویت مذهبی و عاطفه مثبت رابطه معناداری نیست. همچنین سه هویت اجتماعی (p<0.05), ملی و مذهبی (p<0.01) باعاطفه منفی رابطه مثبت و معناداری دارد, اما هویت شخصی رابطه معناداری باعاطفه منفی ندارد. همچنین, بین اهداف تسلط-گرایشی (p<0.01) و تسلط- اجتنابی (p<0.001) باعاطفه مثبت رابطه مثبت و معناداری است. عواطف منفی نیز, باهدف عملکردی-اجتنابی رابطه مثبت معنادار و باهدف تسلط-اجتنابی رابطه منفی معنادار دارد (p<0.05). شاخص های کلی آزمون الگوی پیشنهادی اولیه حکایت از عدم برازش الگوی موردنظر محققین داشت (CFI=0.85, AGFI=0.78, GFI=0.92, RSMEA=0.13, df=21, c2=92.12) , به منظور برازش الگوی تائید نشده اولیه, تصحیحی ات متعددی بر اساس مبانی نظری و تجربی صورت گرفت و شاخص های کلی آزمون الگوی پیشنهادی تصحیح شده, حاکی از برازش کلی این الگو شد (CFI=0.91, AGFI=0.86, GFI=0.94, RSMEA=0.08, c2/df=2.51). با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان گفت از بین متغیرهای برون زاد موجود در الگوی تائید شده نهایی منفی اثرات غیرمستقیم دارند و هویت شخصی با میانجی گری هدف تسلط گرایشی منجر به عاطفه مثبت می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنی عطار، شیرین السادات، مشهدی، علی، و صمیمی، زبیر. (1396). بررسی نقش میانجی گرانه جهت گیری هدف در رابطه ابعاد هویت با عواطف دانشجویان تربیت بدنی. روشها و مدلهای روان شناختی، 8(3 (پیاپی 29) )، 207-222. SID. https://sid.ir/paper/227488/fa

    Vancouver: کپی

    حسنی عطار شیرین السادات، مشهدی علی، صمیمی زبیر. بررسی نقش میانجی گرانه جهت گیری هدف در رابطه ابعاد هویت با عواطف دانشجویان تربیت بدنی. روشها و مدلهای روان شناختی[Internet]. 1396؛8(3 (پیاپی 29) ):207-222. Available from: https://sid.ir/paper/227488/fa

    IEEE: کپی

    شیرین السادات حسنی عطار، علی مشهدی، و زبیر صمیمی، “بررسی نقش میانجی گرانه جهت گیری هدف در رابطه ابعاد هویت با عواطف دانشجویان تربیت بدنی،” روشها و مدلهای روان شناختی، vol. 8، no. 3 (پیاپی 29) ، pp. 207–222، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/227488/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا