مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

673
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 79

چکیده

 هدف بی تردید یکی از مهم ترین اهداف نظام های آموزشی, پرورش فراگیرانی باانگیزه, هدفمند, پیشرفت گرا و کارآمد است از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه گری مولفه های ذهن آگاهی در رابطه ی بین انواع جهت گیری هدف با هویت های چهارگانه تحصیلی انجام شد. روش 216 نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان نهبندان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای؛ انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه هویت تحصیلی (واس و ایساکسون, 2008)؛ جهت گیری هدف(میدگلی و همکاران, 1998) و ذهن آگاهی (بائر و همکاران, 2010) را تکمیل نمودند. به منظور بررسی هدف پژوهش, رابطه متغیرها در قالب یک مدل علی, بررسی و مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که مولفه توصیف ذهن آگاهی واسطه بین جهت گیری هدف تسلط و هویت تحصیلی موفق است, مولفه مشاهده می تواند به عنوان واسطه بین جهت گیری هدف عملکردی با هویت های تحصیلی موفق, دیررس و سردرگم و مولفه هوشیاری واسطه ی بین جهت گیری هدف اجتنابی با هویت های تحصیلی سردرگم و دیررس است. همچنین جهت گیری هدف تسلط یاب به طور مستقیم بر مولفه توصیف, جهت گیری هدف عملکردی به صورت مستقیم بر مشاهده و جهت گیری هدف اجتنابی به صورت مستقیم بر مولفه های غیرواکنشی و هوشیاری ذهن آگاهی تاثیر دارد. در بررسی تاثیر مولفه های ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی نیز مشخص شد که توصیف تنها بر هویت تحصیلی موفق و مولفه غیرواکنشی تنها بر هویت تحصیلی زودرس تاثیر داشته است. مولفه مشاهده, هویت تحصیلی موفق؛ زودرس و سردرگم را پیش بینی می کند و مولفه هوشیاری توانایی تبیین هویت تحصیلی دیررس و سردرگم را دارد. نتیجه گیری توجه به مولفه های ذهن آگاهی و نوع جهت گیری هدف دانش آموزان به منظور تلاش در جهت شکل گیری هویت تحصیلی موفق در آنان ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، فرزانه، زین الدینی میمند، زهرا، رضوی نعمت الهی، ویداسادات، و سلطانی، امان اله. (1398). مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(2 )، 73-79. SID. https://sid.ir/paper/366564/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی فرزانه، زین الدینی میمند زهرا، رضوی نعمت الهی ویداسادات، سلطانی امان اله. مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(2 ):73-79. Available from: https://sid.ir/paper/366564/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه یوسفی، زهرا زین الدینی میمند، ویداسادات رضوی نعمت الهی، و امان اله سلطانی، “مدل یابی هویت تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و نقش واسطه ای ذهن آگاهی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 2 ، pp. 73–79، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا