Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,064
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

337
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: خلود عذاب در مکتب ابن عربی (عنوان عربی: خلود العذاب فی مدرسة ابن عربی)

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 46

کلیدواژه

عذاب باطنی و نفسی (کلیدواژه عربی: خلود العذابQ2
العذاب الباطنی و النفسی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی, از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید, منظور از آن, حصول عادت و مزاج مناسب با عذاب و عدم احساس الم آن, و در برخی, تلذذ به آن می باشد که تنها درباره عذاب ظاهری مطرح است و جاودانگی اصل عذاب ظاهری و نیز باقی بودن عذاب و الم باطنی و نفسی را نفی نمی کند. وی در همین راستا از سعادت مناسب با جهنم برای اهل آن (جاودانگان در جهنم) سخن می راند که این نیز نباید منافی با خلود صورت عذاب حسی و الم عذاب باطنی شمرده شود. وی سعادت فی الجمله اهل جهنم را با سعادت و نعمت اهل بهشت, یکسان یا همسان نمی داند و بیش ترین توجه وی این است که به مقتضای متن کتاب و سنت, برای اهل جهنم نیز نعمت و سعادتی فی الجمله وجود دارد. نظر وی این است که آنچه نص صریح متون دینی است, خلود عذاب ظاهری (مثل آتش و زقوم) است, نه خلود الم ناشی از آن.   چکیده عربی:لاینکر ابن عربی الخلود فی جهنم و عدم أبدیة العذاب الظاهری و الباطنی. إذا کان ابن عربی یتحدث عن قطع العذاب و حدوث النعمة لأهل النار (المخلدین فی جهنم) فمقصوده من ذلک, حصول العادة و المزاج المناسب للعذاب و عدم إحساس بألمها و عند البعض التلذذ بها و هذا أنما یطرح فی العذاب الظاهری فقط و لاینفی خلود أصل العذاب الظاهری و بقاء العذاب و الألم الباطنی. یتکلم ابن عربی فی هذا المجال عن السعادة المناسبة فی جهنم لأهل الخلود فیها و هذا أیضا لاینافی خلود صورة العذاب الحسی و الألم الباطنی. هو لایقول بأتحاد أو مشابهة سعادة فی الجملة لأهل جهنم مع سعادة أهل الجنة. و أکثر توجهه هو أنه و بمقتضی الکتاب و السنة فإن لأهل جهنم سعادة و نعمة فی الجملة. و من وجهة نظره أن من صریح النصوص الدینیة یظهر خلود العذاب الظاهری (مثل النار و الزقوم), و لیس خلود الألم الناجم عنها.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، مسعود. (1390). عنوان فارسی: خلود عذاب در مکتب ابن عربی (عنوان عربی: خلود العذاب فی مدرسة ابن عربی). معارف عقلی، 6(3 (پیاپی 20))، 7-46. SID. https://sid.ir/paper/492149/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی مسعود. عنوان فارسی: خلود عذاب در مکتب ابن عربی (عنوان عربی: خلود العذاب فی مدرسة ابن عربی). معارف عقلی[Internet]. 1390؛6(3 (پیاپی 20)):7-46. Available from: https://sid.ir/paper/492149/fa

    IEEE: کپی

    مسعود اسماعیلی، “عنوان فارسی: خلود عذاب در مکتب ابن عربی (عنوان عربی: خلود العذاب فی مدرسة ابن عربی)،” معارف عقلی، vol. 6، no. 3 (پیاپی 20)، pp. 7–46، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/492149/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا