مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روان رنجورخویی، تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی: آزمون الگوهای اثرات تعدیل کننده و میانجیگر

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 78

چکیده

 پژوهش حاضر روابط بین روان رنجور خویی و تنیدگی تحصیلی را در پیش بینی مقیاس های بهزیستی ذهنی بررسی کرد. 175 دانشجو 77) پسر و 98 دختر) به فهرست پنج عامل (BFI), فهرست تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI) و مقیاس های بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. به منظور ارزیابی الگوهای تعدیل کننده و میانجیگر در بررسی روابط بین متغیرهای روان رنجور خویی, تنیدگی تحصیلی و مقیاس های بهزیستی ذهنی, از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که در مواجهه با تنشگرهای تحصیلی و واکنش ها به این تنشگرها (تنیدگی تحصیلی) افراد با نمره روان رنجور خویی بالا در مقایسه با افراد با نمره روان رنجور خویی پایین, در مقیاس های بهزیستی ذهنی نمرات پایین تری گزارش کردند. علاوه بر این, تنیدگی تحصیلی رابطه بین روان رنجور خویی با مقیاس های عاطفه مثبت و عاطفه منفی را به طور نسبی و رابطه بین عامل روان رنجور خویی و زیرمقیاس رضایت از زندگی را به طور کامل میانجیگری کرد. در مجموع, نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که (1 سطوح بالای روان رنجور خویی, اثر تنیدگی تحصیلی را در پیش بینی مقیاس های بهزیستی ذهنی افزایش می دهد و (2 بخشی از اثر روان رنجور خویی بر مقیاس های بهزیستی ذهنی به تجربه سطوح متفاوتی از تنیدگی تحصیلی نسبت داده می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عبدالخالقی، معصومه، سقراطی، وحید، شکری، امید، گراوند، فریبرز، و طولابی، سعید. (1387). روان رنجورخویی, تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی: آزمون الگوهای اثرات تعدیل کننده و میانجیگر. پژوهش در سلامت روانشناختی، 2(2)، 63-78. SID. https://sid.ir/paper/134032/fa

Vancouver: کپی

عبدالخالقی معصومه، سقراطی وحید، شکری امید، گراوند فریبرز، طولابی سعید. روان رنجورخویی, تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی: آزمون الگوهای اثرات تعدیل کننده و میانجیگر. پژوهش در سلامت روانشناختی[Internet]. 1387؛2(2):63-78. Available from: https://sid.ir/paper/134032/fa

IEEE: کپی

معصومه عبدالخالقی، وحید سقراطی، امید شکری، فریبرز گراوند، و سعید طولابی، “روان رنجورخویی, تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی: آزمون الگوهای اثرات تعدیل کننده و میانجیگر،” پژوهش در سلامت روانشناختی، vol. 2، no. 2، pp. 63–78، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/134032/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button