مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کشور محل تحصیل پزشک بر رضایتمندی بیمار

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 90

چکیده

 علیرغم اهمیت غیرقابل انکارشان, مهارت های مصاحبه و نحوه برقراری ارتباط مناسب با بیمار هنوز به عنوان واحد درسی مستقلی در برنامه آموزش پزشکی در ایران منظور نگردیده است, در حالیکه آموزش این قبیل مهارت ها قبلا در برنامه آموزش پزشکی در خیلی از کشورها در غرب پیش بینی شده و رسما آموزش داده می شود. بنابراین با در نظرگرفتن تفاوت در آموزش و یا عدم آموزش مهارت های مورد اشاره (در قالب واحد درسی) در کشورهای مختلف, این سوال مطرح بود که در جلب رضایت بیمار از مصاحبه آیا پزشکان فارغ التحصیل از دانشگاه های غرب, مانند آمریکا و انگلستان (که در زمینه مصاحبه با بیمار آموزش رسمی داشتند) نسبت به فارغ التحصیلان داخل (که فاقد چنین آموزشی بودند) عملکرد بهتری خواهند داشت؟ در بررسی این پرسش, از مجموع 528 بیمار با ناراحتی های مختلف, خواسته شد تا پرسشنامه مربوط به ویژگی های مصاحبه موفق را تکمیل نمایند. پرسشنامه, با ضریب بالای 87% براساس اصول پیشنهادی روانشناسی بالینی (کاپلان و ساواک 1998) در ارتباط با مصاحبه موفق تهیه و تنظیم گردید. همراه با پرسشنامه, دستور العمل لازم در زمینه نحوه انتخاب و تکمیل گزینه ها نیز ارایه شد. تحلیل آماری داده ها حاکی از اختلاف معنی دار (P<0 001) بین کشور محل تحصیل از یک سو و رضایت مندی از مصاحبه از سوی دیگر بود. با این حال و برخلاف انتظار, نتایج بدست آمده با پیش بینی مطرح در فرضیه تحقیق مبنی بر موفقیت بیشتر فارغ التحصیلان خارج در جلب رضایت بیمار (بعلت گذراندن دروس مهارت های مصاحبه) همخوان نبود. بعبارت دیگر, اگرچه در طول تحصیلات, فارغ التحصیلان داخل از دریافت آموزش در زمینه مصاحبه با بیمار محروم بودند, ولی در جلب رضایت بیماران از مصاحبه بسیار موفق تر از فارغ التحصیلان خارج عمل نمودند (P<0 001).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، سیدصمد، و عمل صالح، احیا. (1385). تاثیر کشور محل تحصیل پزشک بر رضایتمندی بیمار. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 23(1 (پیاپی 46) (ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی))، 81-90. SID. https://sid.ir/paper/13475/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی سیدصمد، عمل صالح احیا. تاثیر کشور محل تحصیل پزشک بر رضایتمندی بیمار. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1385؛23(1 (پیاپی 46) (ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی)):81-90. Available from: https://sid.ir/paper/13475/fa

    IEEE: کپی

    سیدصمد سجادی، و احیا عمل صالح، “تاثیر کشور محل تحصیل پزشک بر رضایتمندی بیمار،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 23، no. 1 (پیاپی 46) (ویژه نامه زبان انگلیسی و زبان شناسی)، pp. 81–90، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button