مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 135

چکیده

 در مقاله حاضر, هدف آن بوده است که با اتکا به دیدگاهی تطبیقی, پاسخی برای این پرسش فراهم شود که ارزشیابی آموزشی, طی دو قرن گذشته چه وضعی داشته و چگونه تکوین یافته است. گر چه ترسیم چگونگی تکوین ارزشیابی آموزشی در ایران بر پایه تحلیل منابع موجود به عمل آمده است؛ اما نظریه مدوس, استافل بیم و اسکریون (1988) در شناخت وضع ارزشیابی آموزشی در غرب, مبنای کار قرار گرفته است. تحلیل تاریخی, مدوس, استافل بیم و اسکریون (1988) از تحول ارزشیابی آموزشی در غرب, آنان را به این جمع بندی رسانده است که ارزشیابی آموزشی, شش دوره را تجربه کرده است و آنان این دوره ها را با عناوین دوره های دگرگونی (1900-1800), کارایی و آزمون (1930-1900), تایلری (1945-1930), معصومیت (1957-1946), بسط (1972-1958) و حرفه ای شدن (1983-1973) طبقه بندی کرده اند. در ایران نیز ارزشیابی آموزشی در تعامل با سایر جوامع بشری, طی همین دوره ها, تحول یافته؛ اما با آنچه در غرب گذشته, همسانی ندارد. تحلیل مدارک موجود نشان می دهد که ارزشیابی آموزشی در ایران از ابتدای قرن نوزدهم میلادی (1179) تاکنون, هفت دوره را گذرانده است و می توان آنها را با عناوین دوره های بی نیازی (1279-1179), آگاهی (1309-1280), تلاش رسمی (1324-1310), دشواری (1336-1325), علاقمندی (1351-1337), اقدام (1370-1352) و امیدواری (1371 تاکنون) معرفی کرد. شایان ذکر است که این مرحله بندی به صورت تطبیقی صورت گرفته است و شک نیست که در یک نگاه تحلیلی, گستره و نام دوره ها متفاوت خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسی پور، نعمت اله. (1381). مقایسه تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 18(2 (پیاپی 36))، 111-135. SID. https://sid.ir/paper/13489/fa

    Vancouver: کپی

    موسی پور نعمت اله. مقایسه تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز[Internet]. 1381؛18(2 (پیاپی 36)):111-135. Available from: https://sid.ir/paper/13489/fa

    IEEE: کپی

    نعمت اله موسی پور، “مقایسه تطبیقی روند تحولات ارزشیابی آموزشی در غرب و ایران،” علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، vol. 18، no. 2 (پیاپی 36)، pp. 111–135، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/13489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button