مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 67

چکیده

همدلی, شرطی ضروری برای مراقبت پرستاری موثر است. یک رابطه همدلانه بین پرستار و بیمار به نتایج مثبت درمانی منتهی می شود و در محیط های آموزشی و درمانی موجب افزایش سازگاری دانشجویان پرستاری شده و حساسیت اخلاقی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین همدلی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک آن ها در سال 1393-1392 انجام شد. مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در آن به روش تصادفی طبقه ای, 320 دانشجوی سال اول تا چهارم مقطع کارشناسی پرستاری شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه همدلی جفرسون ویژه دانشجویان پرستاری جمع-آوری شدند و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18, آزمون های آماری تی تست مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. میانگین نمره همدلی دانشجویان 11±103 بود و با افزایش سال تحصیلی, نمره همدلی نیز افزایش یافت. ارتباط معنی دار آماری بین جنس و همدلی وجود داشت و دانشجویانی که دوره ارتباط موثر را نگذرانده بودند, نمره همدلی بیشتری کسب کردند. به علاوه, با افزایش سن, نمره همدلی افزایش یافت و دانشجویان مجرد و شاغل, نمره همدلی بالاتری نسبت به دانشجویان متاهل و غیر شاغل به دست آوردند. ارتباط معنی داری بین نمره همدلی با علاقه مندی به رشته پرستاری, محل سکونت و معدل دانشجویان به دست نیامد. از آن جایی که ضعف ارتباطات بین فردی و پایین بودن احساس همدلی از موانع حساسیت اخلاقی است, تقویت همدلی از طریق آموزش می تواند به ارتقای اخلاق حرفه ای در دانشجویان پرستاری منجر شود. با توجه به ارتباط همدلی با سنوات تحصیلی دانشجویان در مطالعه حاضر, پیشنهاد می شود دانشکده ها از ترم های اول, دانشجویان را با اهمیت همدلی و چگونگی به کارگیری این مهارت در مراقبت از مددجویان آشنا سازند. همچنین در آموزش دانشجویان مذکر, به تقویت همدلی آنان با مددجویان توجه بیشتری صورت پذیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اشقلی فراهانی، منصوره، صالحی، تهمینه، عرب عامری، زهرا، حاجی بابایی، فاطمه، حسینی، آغافاطمه، و غفاری، فاطمه. (1395). بررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 9(4)، 56-67. SID. https://sid.ir/paper/135439/fa

Vancouver: کپی

اشقلی فراهانی منصوره، صالحی تهمینه، عرب عامری زهرا، حاجی بابایی فاطمه، حسینی آغافاطمه، غفاری فاطمه. بررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1395؛9(4):56-67. Available from: https://sid.ir/paper/135439/fa

IEEE: کپی

منصوره اشقلی فراهانی، تهمینه صالحی، زهرا عرب عامری، فاطمه حاجی بابایی، آغافاطمه حسینی، و فاطمه غفاری، “بررسی همدلی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 9، no. 4، pp. 56–67، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135439/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button