مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

34
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

10
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه ریزی راهبردی شهر، بر مبنای تاثیر اماکن مقدس بر معیشت مردم بومی با استفاده از، SWOT و QSPM (مطالعه موردی امام زاده آقاعلی عباس و سیدمحمدشهر بادرود)

صفحات

 صفحه شروع 761 | صفحه پایان 773

چکیده

 امروزه گردشگری یکی از مهم­ترین فعالیت­های اقتصادی در نقاط مختلف جهان به شمار می­رود و ارزش آن در حال افزایش است. کشورهای مختلف با سرمایه­گذاری بر این امر به­ویژه گردشگری مذهبی از ابعاد اقتصادی آن بهره­مند شده­اند؛ایران نیز به واسطه حضورفضاهای مذهبی, دارای پتانسیل بالایی در جذب گردشگر مذهبی می­باشد­. در این پژوهش به بررسی مزار امام­زاده­آقا­علی­عباس و سید­محمد­(ع), به عنوان یکی از مهم ترین اماکن مذهبی ایران پرداخته خواهد شد تا با بررسی فرصت­ها و تهدیدهای توسعه گردشگری به تدوین استراتژی های مناسب جهت دستیابی به بهره وری اقتصادی رسید. برای این منظور با ارائه پرسشنامه  به متخصصین و افراد خبره و نیز با استفاده از تکنیک  SWOTدر منطقه مورد مطالعه, تعداد 16 نقاط ضعف و قوت در برابر 19 تهدید و فرصت شناسایی گردید. سپس جدول  QSPMبرای 9 استراتژی مهم تهیه شد که با نظر کارشناسی ضرایب جدول SWOT در نمرات 1الی4 برای هر استراتژِی محاسبه گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد با وجود اهمیت فرهنگی, مذهبی, تاریخی و قابلیت­های بالای اکوتوریسمی این منطقه, متاسفانه بهره­برداری­اقتصادی افراد­بومی بسیار­کم و ناچیز می­باشد. بررسی­ها نشان می­دهد تنوع بخشی به ارایه خدمات و امکانات توریستی به منظور جلب رضایت گردشگران بالاترین و همکاری بهتر مسئولان بومی با مدیران آستان و سرمایه­گذاران در منطقه کمترین میزان را به­خود اختصاص داد. جلب رضایت گردشگران و نیز تنوع بخشی به فعالیت­های تبلیغاتی جهت معرفی جاذبه­های منطقه و تشکیل تعاونی های گردشگری توسط بخش خصوصی, بیشترین تاثیر بر معیشت افراد بومی از طرف این مکان مذهبی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button