مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

767
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 101

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه ای سبک های مقابله در رابطه بین هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی انجام شد. با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای, 233 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در نیمسال تحصیلی دوم 95-94 انتخاب شدند و به مقیاس هسته ارزشیابی های خود (جاج, ارز, بونو و تورسن, 2003), سیاهه فرسودگی تحصیلی (برسو, سالانوا و شوفلی, 2007) و فرم کوتاه سیاهه مقابله با شرایط تنیدگی زا (کالزبیک, ریجکان, هنگوون و دکر, 2002) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مقابله مسئله محور و مقابله هیجان محور در ارتباط بین هسته ارزشیابی های خود و مؤلفه های فرسودگی تحصیلی نقش واسطه ای معنادار دارد اما مقابله اجتنابی نقش واسطه ای معنادار ندارد. نتایج نشان داد مقابله مسئله محور و مقابله هیجان محور در ارتباط بین هسته ارزشیابی های خود با خستگی هیجانی و بی علاقگی تحصیلی نقش واسطه ای منفی معنادار و با ناکارآمدی تحصیلی نقش واسطه ای مثبت معنادار دارد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان دریافت رگه های شخصیت به عنوان عامل فردی, تفاوت های افراد در سبک های مقابله و فرسودگی تحصیلی را پیش بینی می کند و درنتیجه آموزش سبک مقابله ای مناسب به دانشجویان, فرسودگی تحصیلی آنها را کاهش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نعمت طاووسی، محترم، و قهری صارمی، زهرا. (1396). هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. پژوهش در نظام های آموزشی، 11(38 )، 81-101. SID. https://sid.ir/paper/137547/fa

    Vancouver: کپی

    نعمت طاووسی محترم، قهری صارمی زهرا. هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. پژوهش در نظام های آموزشی[Internet]. 1396؛11(38 ):81-101. Available from: https://sid.ir/paper/137547/fa

    IEEE: کپی

    محترم نعمت طاووسی، و زهرا قهری صارمی، “هسته ارزشیابی های خود و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه ای سبک های مقابله ای،” پژوهش در نظام های آموزشی، vol. 11، no. 38 ، pp. 81–101، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/137547/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button