مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,427
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,133
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واضح سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 81

چکیده

 مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم می خورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان, روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضح سازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه, صورت پذیرفت.روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحله ای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009, 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف, کاربردها, ویژگی ها, مقدمات, پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.یافته ها: طبق تحلیل انجام شده ویژگی های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل, تاکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل, مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. بر اساس یافته ها, ترجمان موفقیت آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه, ارایه موثرتر خدمات سلامت, بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت, را به دنبال خواهد داشت.نتیجه گیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است, تحلیل مفهوم حاضر می تواند با واضح سازی مفهوم راه را برای انجام فعالیت های گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع, تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، فروغ، پرویزی، سرور، مهرداد، ندا، پیروی، حمید، و خدام، حمیرا. (1391). واضح ‌سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت. پژوهش پرستاری، 7(24)، 72-81. SID. https://sid.ir/paper/138274/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی فروغ، پرویزی سرور، مهرداد ندا، پیروی حمید، خدام حمیرا. واضح ‌سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت. پژوهش پرستاری[Internet]. 1391؛7(24):72-81. Available from: https://sid.ir/paper/138274/fa

    IEEE: کپی

    فروغ رفیعی، سرور پرویزی، ندا مهرداد، حمید پیروی، و حمیرا خدام، “واضح ‌سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت،” پژوهش پرستاری، vol. 7، no. 24، pp. 72–81، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138274/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button