Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,270
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

675
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیات علمی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: ترجمه دانش فرآیندی است که دانش را به عرصه عمل منتقل کرده و دانسته ها را کاربردی می سازد. فاصله بین دانش و عمل چالشی است که ترجمان دانش می تواند پاسخ آن باشد. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیت علمی انجام شد.روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی و در سال 1392 انجام شد. جمعیت مورد مطالعه آن اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بودند که به روش انتخاب نمونه در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش, پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران تهیه و تایید اعتبار شده و در این مطالعه نیز پس از تغییرات مختصر مجددا روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه پس از سوالات جمعیت شناختی, در سه بخش «شناسایی نیاز مخاطبان و تبدیل آن به پروژه های تحقیقاتی», «تولید شواهد قابل استفاده در تصمیم گیری ها» و «کاربرد نتایج پژوهش ها توسط کاربران نهایی» تنظیم شد. نمره کل ترجمان دانش با متغیرهای دموگرافیک با استفاده از آنالیز آماری t مستقل و آنالیز واریانس چند متغیره با هم مقایسه شدند.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین بخش شناسایی نیاز مخاطبان و تبدیل آن به پروژه های تحقیقاتی (2.46), میانگین بخش تولید شواهد قابل استفاده در تصمیم گیری ها (2.86), میانگین بخش کاربرد نتایج پژوهش ها توسط کاربران نهایی (2.34) و در نهایت میانگین کل (2.47) بود.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد, وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیئت علمی تا وضعیت مطلوب فاصله داشته و یافته های تحقیقات کمتر به زبان مخاطبان ترجمه شده است. پیگیری راهکارها و سیاست های تشویقی برای پژوهشگران جهت انتقال یافته های پژوهشی به کاربران می تواند فاصله بین دانش تا عمل را کوتاه سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محمدعلی، کرمانشاهانی، فهیمه، احمدی، سلیمان، صادقی، طاهره، میربها، سمانه، و صفاری زاده، مریم. (1394). وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیات علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(2)، 52-60. SID. https://sid.ir/paper/244406/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محمدعلی، کرمانشاهانی فهیمه، احمدی سلیمان، صادقی طاهره، میربها سمانه، صفاری زاده مریم. وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیات علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1394؛7(2):52-60. Available from: https://sid.ir/paper/244406/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی حسینی، فهیمه کرمانشاهانی، سلیمان احمدی، طاهره صادقی، سمانه میربها، و مریم صفاری زاده، “وضعیت ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین از دیدگاه اعضای هیات علمی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 7، no. 2، pp. 52–60، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/244406/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا