مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان انطباق سامانه اتوبوس های تندرو شهر تهران با رویکرد توسعه ی حمل ونقل محور

صفحات

 صفحه شروع 703 | صفحه پایان 725

چکیده

 امروزه رشد مالکیت و گرایش روزافزون مردم به خودروهای شخصی در شهرها, سبب افزایش حجم ترافیک و آلودگی های زیست محیطی شده است؛ از این رو در دیدگاه های معاصر شهرسازی, رویکرد « توسعة حمل ونقل محور» با گرایش به گسترش حمل ونقل عمومی و توسعة شهرها بر مبنای آن, یکی از راهکارهای مقابله با این جریان است که موفقیت سامانة حمل ونقل عمومی در آن, منوط به پذیرش و اجرای الزاماتی است. بدین منظور, سامانة اتوبوس های تندرو شهر تهران از نظر انطباق با الزامات فیزیکی این رویکرد و اهداف کیفی آن مطالعه شد. پژوهش حاضر کاربردی-توسعه ای, و توصیفی-تحلیلی است که پس از تشریح مفاهیم, به منظور بررسی میزان انطباق دو خصوصیت فیزیکی توسعة فشرده و اختلاط کاربری ها, با استفاده از تکنیک خوشه بندی فازی, با خطوط ترکیب شد. سپس نقشه های پهنه بندی آلودگی برای بررسی ارتباط میان اهداف کیفی, یعنی زیست پذیری (آلودگی هوا) با استفاده از روش های خوشه بندی فازی و میان یابی ترسیم, و با نقشة الزامات مطابقت داده شد. براساس نتایج بخش اول, مناطق 10, 12, 13, 14, 15, 16 و 20 کمترین میزان انطباق را با الزامات فیزیکی دارند. در بخش دوم هم مشخص شد که کیفیت هوای مناطق 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 و 20 در بحرانی ترین وضعیت قرار دارد. پس از مقایسة دو نقشه مشاهده شد وضعیت کیفیت هوای مناطقی با کمترین مطابقت, در نامناسب ترین حالت قرار دارد. به طورکلی می توان گفت فراهم نبودن الزامات رویکرد در اطراف خطوط مانع از تحقق اهداف شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رجایی، سیدعباس، فرجی سبکبار، حسن، درودی نیا، عباس، و قربانی، رامین. (1397). ارزیابی میزان انطباق سامانه اتوبوس های تندرو شهر تهران با رویکرد توسعه ی حمل ونقل محور. پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)، 50(3 )، 703-725. SID. https://sid.ir/paper/139061/fa

    Vancouver: کپی

    رجایی سیدعباس، فرجی سبکبار حسن، درودی نیا عباس، قربانی رامین. ارزیابی میزان انطباق سامانه اتوبوس های تندرو شهر تهران با رویکرد توسعه ی حمل ونقل محور. پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)[Internet]. 1397؛50(3 ):703-725. Available from: https://sid.ir/paper/139061/fa

    IEEE: کپی

    سیدعباس رجایی، حسن فرجی سبکبار، عباس درودی نیا، و رامین قربانی، “ارزیابی میزان انطباق سامانه اتوبوس های تندرو شهر تهران با رویکرد توسعه ی حمل ونقل محور،” پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)، vol. 50، no. 3 ، pp. 703–725، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/139061/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button