مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

14
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارتهای اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 56

چکیده

 1مقدمه: یکی از مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی, عدم مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی است. این پژوهش به­منظور تعیین اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی انجام شد. روش : روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش آزمون_پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 12 ساله با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی دارای پرونده در بهزیستی شهر کرمان در سال 1401 بودند. 30 نفر از جامعه مذکور  به­ عنوان نمونه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده و به ­صورت قرعه ­کشی در دو گروه آزمایشی  (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه ­های مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت (1999) و پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007) برای جمع ­آوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله­ آموزش کارکردهای اجرایی به مدت 10 جلسه 60 دقیقه­ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکردند. داده ­های پژوهش با استفاده از کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج : میانگین ± انحراف استاندارد گروه آزمایش در پس­ آزمون در متغیر مهارت­های اجتماعی از 17/41±4/52 به 31/29±5/73و در متغیر  پردازش هیجانی از 21/45±6/17 به 39/66±7/54 افزایش یافت. نتایج نشان داد در مرحله­ پس آزمون, میانگین نمرات مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به صورت معنی­داری افزایش یافت (0/01P<  ). نتیجه ­گیری: کارکردهای اجرایی بر بهبود مهارت­های اجتماعی و پردازش هیجانی موثر بود. بنابراین این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات کودکان با اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی پیشنهاد کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button