مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی, وجود اختلالاتی در کارکردهای اجرایی است که با آموزش توانایی های حرکتی می توان آن را افزایش داد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ, توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. نمونه ها به آزمون های اختلال کمبود توجه سوانسون و نولان و پلهام, رنگ-واژه استروپ, آزمون عملکرد پیوسته قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه مداخله طی 18 جلسه 45 دقیقه ای جلسات آموزش توانایی های حرکتی را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج: بازداری پاسخ و توجه و تمرکز گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافت. اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز در مرحله پس آزمون تایید گردید (0/01 >p). میزان این تاثیر در کارکرد اجرایی بازداری پاسخ 0/44 و توجه و تمرکز 0/77 بود. نتیجه گیری: آموزش توانایی های حرکتی بر بهبود بازداری پاسخ, توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می توان برای کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ترکی زاده، فاطمه، سلطانی، امان اله، تجربه کار، مهشید، و زارع زاده، مهشید. (1401). اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. پرستاری کودکان، 8(4 )، 30-39. SID. https://sid.ir/paper/1011885/fa

Vancouver: کپی

ترکی زاده فاطمه، سلطانی امان اله، تجربه کار مهشید، زارع زاده مهشید. اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. پرستاری کودکان[Internet]. 1401؛8(4 ):30-39. Available from: https://sid.ir/paper/1011885/fa

IEEE: کپی

فاطمه ترکی زاده، امان اله سلطانی، مهشید تجربه کار، و مهشید زارع زاده، “اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی،” پرستاری کودکان، vol. 8، no. 4 ، pp. 30–39، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1011885/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button