مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

23
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه تمرینی منتخب توانبخشی بر رشد حرکتی کودک اوتیستیک- مطالعه تک آزمودنی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 94

چکیده

 1زمینه: اختلال طیف اوتیسم (ASD) یکی از اختلالات عصبی- رشدی است و به عنوان شایع ترین اختلال رشد در حال پیشرفت شناخته شده است, که با نقایص حرکتی, روابط اجتماعی, رفتارها و حرکات کلیشه ای همراه می باشد. با توجه به آمار رو به افزایش ابتلا به اوتیسم, مشکلات و بار زیادی که این اختلال برای کودک, خانواده و جامعه به وجود می آورد ضرورت ارائه برنامه تمرینی جامع توانبخشی جهت بهبود اختلالات رشدی این کودکان از سنین کودکی و دبستان اهمیت می یابد. از این رو تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه تمرینی منتخب توانبخشی بر رشد حرکتی کودک اوتیستیک می باشد. روش کار: در این مطالعه گزارش موردی, دو کودک اوتیسم (دختر و پسر) 8 تا 12 ساله مرکز توانبخشی شهر تهران براساس HFA و IQ (70- 90) انتخاب شدند. بعد از تکمیل فرم رضایت توسط والدین داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. پس از پیش آزمون به مدت 8 هفته (24 جلسه) 60 دقیقه ای به تمرینات منتخب توانبخشی پرداختند. جهت افزایش دقت و تأثیرگذاری برنامه تمرینی منتخب از روش تحقیق تک آزمودنی استفاده کردیم. در پایان پس آزمون گرفته شد و جهت ارزیابی و نتیجه برنامه تمرینی بر رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف از آزمون برونینکس اوزرتسکی استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که تمرینات منتخب توانبخشی یک اقدام مؤثر در بهبود رشد مهارت های حرکتی (درشت و ظریف) کودک مبتلا به اختلال اوتیسم بود. در آزمون BOT مهارت های حرکتی درشت نمره آزمودنی دختر در پیش آزمون از 4 به 24 در پس آزمون افزایش پیدا کرد و در آزمودنی پسر از 13 به 43 افزایش پیدا کرد. همچنین آزمون BOT مهارت های حرکتی ظریف نمره آزمودنی دختر در پیش آزمون از 1 به 8 و پسر از 5 به 15 افزایش پیدا کرد. هر دو آزمودنی در تمامی خرده آزمون های مهارت های حرکتی درشت (سرعت, دویدن و چابکی), تعادل, هماهنگی دوسویه, قدرت و مهارت های حرکتی ظریف (هماهنگی اندام فوقانی, سرعت پاسخ, کنترل بینایی حرکتی, سرعت و چالاکی اندام فوقانی) رشد معنی داری داشتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد, انجام 8 هفته تمرینات منتخب توانبخشی با بهبود عملکرد فیزیولوژیکی عضلات و سیستم عصبی مرکزی و ارتقاء قابلیت های روانشناختی باعث افزایش مهارت های حرکتی (درشت و ظریف) در کودکان اوتیستیک می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button