Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,734
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

901
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت های شناختی، شنیداری، زبانی و گفتاری در کودکان دارای شکاف کام و لب

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 19

چکیده

 مقدمه: شکاف کام و لب جنبه های رشدی کودک مانند مهارت های شناختی, شنیداری, زبانی و گفتاری را متاثر می سازد. تاخیر در تشخیص و ارزیابی همه جانبه این کودکان تاثیر غیر قابل جبرانی بر آنها خواهد گذاشت. به همین دلیل در این مطالعه, مهارت های رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب مورد بررسی قرار گرفت.مواد و روش ها: طی مطالعه توصیفی - تحلیلی حاضر از نوع شاهد موردی, تعداد 72 کودک 6-3 ساله در قالب دو گروه, 40 کودک هنجار و 32 کودک دارای شکاف کام و لب در چهار رده سنی 72-61, 60-49, 48-43 و 42-37 ماهه با استفاده از آزمون سنجش رشد مهارت های شناختی, شنیداری, گفتاری, زبان دریافتی و بیانی نیوشا مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: میانگین امتیازات مهارت های زبان - بیانی و مهارت گفتاری در دو گروه در محدوده های سنی مختلف با هم تفاوت معنی داری داشتند (P<0.050). همچنین سابقه ابتلا به عفونت گوش میانی در کودکان دارای شکاف کام و لب بیشتر از گروه هنجار بود.نتیجه گیری: مهارت های رشدی در کودکان دارای شکاف کام و لب تحت تاثیر نقص ساختاری موجود قرار می گیرد. ارزیابی جامع و زودهنگام این کودکان می تواند به طراحی دقیق برنامه مداخله ای کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلفی، مریم، جوادی پور، شیوا، دلفی، وفا، عزیزی مال امیری، رضا، و نیلفروش، محمدحسین. (1392). بررسی مهارت های شناختی, شنیداری, زبانی و گفتاری در کودکان دارای شکاف کام و لب. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(1)، 11-19. SID. https://sid.ir/paper/143944/fa

    Vancouver: کپی

    دلفی مریم، جوادی پور شیوا، دلفی وفا، عزیزی مال امیری رضا، نیلفروش محمدحسین. بررسی مهارت های شناختی, شنیداری, زبانی و گفتاری در کودکان دارای شکاف کام و لب. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1392؛9(1):11-19. Available from: https://sid.ir/paper/143944/fa

    IEEE: کپی

    مریم دلفی، شیوا جوادی پور، وفا دلفی، رضا عزیزی مال امیری، و محمدحسین نیلفروش، “بررسی مهارت های شناختی, شنیداری, زبانی و گفتاری در کودکان دارای شکاف کام و لب،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 9، no. 1، pp. 11–19، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا