مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های آکوستیکی صوت در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1255 | صفحه پایان 1265

چکیده

 مقدمه: معلمان بزرگ ترین گروه کاربران حرفه ای صوت محسوب می شوند که به واسطه شرایط شغلی خاصی که دارند به میزان بیشتری در معرض ابتلا به اختلالات صوت قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه ویژگی های آکوستیکی صوت در معلمان زن دارای شکایت صوتی و بدون شکایت صوتی صورت گرفت.مواد و روش ها: روش انجام این پژوهش توصیفی - تحلیلی, غیر مداخله ای و از نوع مقطعی - مقایسه ای است که بر روی 80 معلم زن مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در دو گروه با و بدون شکایت صوتی صورت گرفت. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه استخراج شد و سپس ارزیابی آکوستیکی صوت از طریق کشش واکه /a/ صورت گرفت. میانگین فرکانس پایه, آشفتگی فرکانس, نسبت هارمونیک به نویز و آشفتگی شدت با استفاده از نرم افزار Praat نسخه 5.3.13 محاسبه شد و داده های به دست آمده از دو گروه مورد مقایسه آماری قرار گرفت.یافته ها: در تمامی متغیرهای مورد بررسی که شامل میانگین, فرکانس پایه, آشفتگی فرکانس, نسبت هارمونیک به نویز و آشفتگی شدت بودند, تفاوت معنی داری بین دو گروه یافت نشد (P>0.05).نتیجه گیری: الزاما بین نتایج ارزیابی آکوستیکی صوت در دو گروه با و بدون شکایت صوتی تفاوت معنی داری وجود ندارد. به عبارت دیگر, شاید ویژگی های آکوستیکی صوت خود به تنهایی نمی توانند بین افراد دارای شکایت صوتی و بدون شکایت صوتی تمیز بگذارند و نیاز به استفاده از روش ها و شاخص های آکوستیکی کامل تری مانند شاخص شدت بدآوایی (Dysphonia severity index یاDSI ) می باشد که خود مستلزم پژوهش های بیشتری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقادوست، عذرا، امیری شوکی، یونس، مرادی، نگین، و جلایی، شهره. (1391). مقایسه ویژگی های آکوستیکی صوت در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی))، 1255-1265. SID. https://sid.ir/paper/144037/fa

    Vancouver: کپی

    آقادوست عذرا، امیری شوکی یونس، مرادی نگین، جلایی شهره. مقایسه ویژگی های آکوستیکی صوت در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)):1255-1265. Available from: https://sid.ir/paper/144037/fa

    IEEE: کپی

    عذرا آقادوست، یونس امیری شوکی، نگین مرادی، و شهره جلایی، “مقایسه ویژگی های آکوستیکی صوت در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)، pp. 1255–1265، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button