مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

284
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT) با سن و سابقه تدریس در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 1194 | صفحه پایان 1203

کلیدواژه

حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT)Q2

چکیده

 مقدمه: معلمان بزرگ ترین گروه کاربران حرفه ای صوت محسوب می شوند که به واسطه شرایط شغلی خاص, در معرض اختلالات صوت بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف, تعیین و مقایسه حداکثر مدت زمان آواسازی (Maximum phonation time یاMPT ) و همچنین بررسی تاثیر سن و سابقه تدریس بر MPT در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران صورت گرفت.مواد و روش ها: روش انجام پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی, غیرمداخله ای و از نوع مقطعی - مقایسه ای بود که بر روی 80 معلم زن در دو گروه با و بدون شکایت صوتی انجام گرفت. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه استخراج شد و سپس برای ارزیابی MPT, از آزمودنی خواسته شد با یک دم عمیق واکه /a/ را با حداکثر توان آواسازی به صورت کشیده تولید کند. این ارزیابی برای سه بار متوالی با فاصله زمانی 1 دقیقه انجام گرفت و بیشترین زمان به عنوان حداکثر مدت زمان آواسازی در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین MPT در گروه با شکایت صوتی (12.88±2.88), نسبت به میانگین MPT در گروه بدون شکایت صوتی (15.97±3.17) تفاوت معنی داری داشت (P<0.05). همچنین همبستگی معنی دار منفی بین سن و سابقه تدریس با MPT در دو گروه وجود داشت.نتیجه گیری: با بالا رفتن سن و سابقه تدریس, میانگین MPT در هر دو گروه کاهش می یابد و میانگین MPT در گروه با شکایت به صورت معنی داری پایین تر از گروه بدون شکایت است که می تواند نشان دهنده کیفیت صوت بدتر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقادوست، عذرا، امیری شوکی، یونس، مرادی، نگین، و جلایی، شهره. (1391). بررسی ارتباط بین حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT) با سن و سابقه تدریس در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی))، 1194-1203. SID. https://sid.ir/paper/144034/fa

    Vancouver: کپی

    آقادوست عذرا، امیری شوکی یونس، مرادی نگین، جلایی شهره. بررسی ارتباط بین حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT) با سن و سابقه تدریس در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)):1194-1203. Available from: https://sid.ir/paper/144034/fa

    IEEE: کپی

    عذرا آقادوست، یونس امیری شوکی، نگین مرادی، و شهره جلایی، “بررسی ارتباط بین حداکثر مدت زمان آواسازی (MPT) با سن و سابقه تدریس در معلمان زن با و بدون شکایت صوتی در مدارس ابتدایی شهر تهران،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)، pp. 1194–1203، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144034/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button