مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سازه های فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی

صفحات

 صفحه شروع 1244 | صفحه پایان 1254

چکیده

 مقدمه: سازه های فرکانسی تحت تاثیر حرکات اندام های تولید و تغییرات شکل مجرای صوتی می باشند. در تولید واکه های افراد دچار افت شنوایی, حرکات زبان در بعد عمودی محدود و قوس زبان کاهش می یابد که منجر به مرکزی شدگی سازه های فرکانسی می شود. در مطالعه حاضر قصد بر این بود که با توجه به نبود اطلاعاتی جامع در گروه های مختلف دچار افت شنوایی و عدم مقایسه گروه های دچار افت شنوایی با یکدیگر در مطالعات بررسی شده, سازه های فرکانسی واکه های /u/,  /i/و /a/ در این کودکان و در مقایسه با کودکان هنجار بررسی شود.موادو روش ها: پژوهش توصیفی - تحلیلی حاضر بر روی 80 دانش آموز عادی و آسیب دیده شنوایی (متوسط, متوسط تا شدید, شدید و عمیق) انجام گرفت. از آزمودنی ها خواسته شد سه واکه /a/,  /i/و /u/ را سه بار بکشند. جهت ثبت سازه های فرکانسی, فایل های صوتی به نرم افزار Praat (نسخه 5.3.13) منتقل شد. برای هر متغیر, ابتدا آزمون ANOVA و سپس آزمون پست هاک Dunnett برای مقایسه گروه شاهد با گروه های دچار افت شنوایی و آزمون Duncan برای مقایسه بین گروه های دچار افت شنوایی انجام شد.یافته ها: در مقایسه گروه شاهد با سایر گروه های دچار افت شنوایی, F2 واکه های /a/ و /i/ بر خلاف F1, بین گروه شاهد و تمام گروه های دچار افت شنوایی تفاوت معنی دار داشتند (:F2a گروه عادی - متوسط: P= 0.031, گروه عادی - متوسط تا شدید: P= 0.015, گروه عادی - شدید: P= 0.023, گروه عادی - عمیق: P< 0.001 و :F2i گروه عادی - متوسط: P= 0.005, گروه عادی - متوسط تا شدید: P< 0.001, گروه عادی - شدید: P< 0.001, گروه عادی - عمیق: P< 0.001), اما در مقایسه درون گروه های دچار افت شنوایی توسط آزمون Duncan مشخص شد که F1 واکه /u/ بیشترین تفاوت ها را بین گروه های دچار افت شنوایی نشان می دهد.نتیجه گیری: مقایسه گروه های مختلف نشان داد که F2 واکه های /a/ و /i/ تفاوت بیشتری نسبت به F2 واکه /u/ و همچنین F1 واکه های /a/,  /u/و /i/ در نشان دادن تفاوت گفتار طبیعی از غیرطبیعی دارند و بهتر می تواند تفاوت های واکه ای را نشان دهد. از این رو به نظر می رسد تفاوت بیشتر F2 واکه های  /a/و /i/ نسبت به سایر سازه ها در افراد دچار افت شنوایی نسبت به افراد دارای شنوایی هنجار بتواند دیدگاهی جدید در تشخیص و ارزیابی آسیب های واکه ای در این افراد ارایه دهد و به ارزیابی سریع تر و دقیق تر واکه ها در این کودکان منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نادری فر، احسان، قربانی، علی ، مرادی، نگین، و بیگلریان، اکبر. (1391). مقایسه سازه های فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی))، 1244-1254. SID. https://sid.ir/paper/144039/fa

    Vancouver: کپی

    نادری فر احسان، قربانی علی ، مرادی نگین، بیگلریان اکبر. مقایسه سازه های فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1391؛8(7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)):1244-1254. Available from: https://sid.ir/paper/144039/fa

    IEEE: کپی

    احسان نادری فر، علی قربانی، نگین مرادی، و اکبر بیگلریان، “مقایسه سازه های فرکانسی اول و دوم در کودکان دچار درجات مختلف افت شنوایی و کودکان دچار شنوایی عادی،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 8، no. 7 (ویژه نامه گفتاردرمانی)، pp. 1244–1254، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/144039/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button