مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی سازی شده

صفحات

 صفحه شروع 1300 | صفحه پایان 1319

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی سازی شده انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش, شامل نوجوانان دارای اختلال رفتار درونی سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر قم مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 37 نوجوان دارای اختلال رفتار درونی سازی شده با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (19 نفر) و گواه (17 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را طی ده هفته در 10 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران, 2014), پرسشنامه ناگویی هیجانی (بگبی, پارکر و تیلور, 1994) و پرسشنامه سیاهه رفتاری کودکان و نوجوانان (آخنباخ و رسکورلا, 2001) (CABI) بود. نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر همجوشی شناختی (0001>P؛ 53/0=Eta؛ 15/39=F) و ناگویی هیجانی (0001>P؛ 68/0=Eta؛ 07/73=F) نوجوانان با اختلال رفتار درونی سازی شده تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافته های پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی با بکارگیری شیوه مواجهه با استرس و اعمال ذهن آگاهانه (تنفس, خوردن, نشستن و راه رفتن ذهن آگاهانه) می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش همجوشی شناختی و ناگویی هیجانی نوجوانان با اختلال رفتار درونی سازی شده مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button