مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,320
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 186

چکیده

 به رغم تأکید اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت, به پرورش و توسعه شایستگی های پایه, جهت تعمیق هویت مشترک و حرفه ای معلمان در ابعاد فردی, انسانی, اسلامی و ایرانی, فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگی های معلمان در برنامه درسی تربیت معلم, موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است. لذا هدف اصلی مقاله حاضر, بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی مناسب آن است. بدین منظور با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد در یک تحلیل کیفی, متن اسناد تحولی بالغ بر 544 صفحه به طور دقیق مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس 148 گزاره نشانگرِ عوامل و شرایط زمینه ساز معلم شایسته استخراج و مقوله بندی شد. نتایج تحلیل طی سه مرحله کدگذاری باز, محوری و گزینشی در قالب یک الگوی نظری, با محوریت مقوله اصلی (شایستگی های معلمان), شرایط علّی (هدف گذاری و برنامه درسی), شرایط زمینه ای (نهادها, سازمان ها و ادارات دولتی و غیردولتی سهیم در امر تربیت رسمی و عمومی), شرایط واسطه ای (ویژگی های فردی, اجتماعی و عوامل سازمانی), راهبردها (برنامه ریزی و توسعه حرفه ای) و پیامدها (هویت یکپارچه توحیدی) منعکس شده است. یافته های حاضر می تواند به عنوان چارچوبی مفهومی برای طراحی و تدوین برنامه درسی تربیت معلم مبتنی بر شایستگی های معلمان استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خورشی، پوران، نصر، احمدرضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و موسی پور، نعمت اله. (1396). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. راهبرد فرهنگ، 10(37 )، 163-186. SID. https://sid.ir/paper/149279/fa

    Vancouver: کپی

    خورشی پوران، نصر احمدرضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، موسی پور نعمت اله. بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. راهبرد فرهنگ[Internet]. 1396؛10(37 ):163-186. Available from: https://sid.ir/paper/149279/fa

    IEEE: کپی

    پوران خورشی، احمدرضا نصر، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و نعمت اله موسی پور، “بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران،” راهبرد فرهنگ، vol. 10، no. 37 ، pp. 163–186، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button