Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

424
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جامعه شناختی جهت گیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت/ مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانی های مذهبی شهر قم

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 91

چکیده

تبلیغ دینی یکی از مؤثرترین ابزارها برای تقویت ارزش ها و رفتار های مرتبط با سلامت و کیفیت خوب زندگی است. هدف این مقاله, شناسایی نگرش مبلغان دینی و مخاطبان آنها نسبت به طرح موضوعات سلامت محور در متن سخنرانی های مذهبی است. به این منظور از دو روش کیفی و کمّی استفاده شده است. بخش کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته با 19 نفر از مبلغان شیعه مذهب ایرانی ساکن شهر قم انجام شده است. داده ها با استفاده از کدگذاری نظری و در قالب دو روش پدیدارشناسی و نظریه پردازی داده نگر تحلیل شد. یافته های این بخش نشان داد که همه مبلغان به بعد روانی سلامت توجه دارند. اما پرداختن به ابعاد جسمانی سلامت و امور زیست محیطی را موضوعاتی خارج از مناسبت های مذهبی, انتظارات مخاطبان و انتظارات نقش خود می دانند. همچنین به عوامل دیگری مانند فقدان تخصص کافی, عدم حمایت مالی و فکری نهاد های دولتی و عدم پذیرش مخاطبان اشاره شده است. در بخش دوم در چارچوب روش پیمایش 116 نفر از مخاطبان نسبتاً دائمی سخنرانی های مذهبی در مساجد شهر قم مورد مصاحبه قرارگرفتند. یافته های این قسمت نشان داد که 85 در صد از مخاطبان تبلیغ دینی معتقدند که مبلغین بیشتر به عنصر «روانی» سلامت می پردازند درحالی که اگر مبلغان مذهبی به ابعاد دیگر سلامت هم بپردازند برای آنان جالب و اثرگذار خواهد بود. این یافته نشان می دهد که استنباط مبلغان دینی با نوع انتظارمخاطبان شان تطابق ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جواهری، فاطمه، سراج زاده، سیدحسین، و اورعی، نیلوفر. (1395). تحلیل جامعه شناختی جهت گیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت/ مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانی های مذهبی شهر قم. راهبرد فرهنگ، 9(33 )، 67-91. SID. https://sid.ir/paper/149303/fa

    Vancouver: کپی

    جواهری فاطمه، سراج زاده سیدحسین، اورعی نیلوفر. تحلیل جامعه شناختی جهت گیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت/ مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانی های مذهبی شهر قم. راهبرد فرهنگ[Internet]. 1395؛9(33 ):67-91. Available from: https://sid.ir/paper/149303/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه جواهری، سیدحسین سراج زاده، و نیلوفر اورعی، “تحلیل جامعه شناختی جهت گیری تبلیغ دینی نسبت به امر سلامت/ مورد مطالعه: مبلغان و مخاطبان سخنرانی های مذهبی شهر قم،” راهبرد فرهنگ، vol. 9، no. 33 ، pp. 67–91، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/149303/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا