مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 58

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی در رابطه ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری با پیشرفت تحصیلی بود.روش: روش پژوهش از نوع پس رویدادی و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول دبیرستان شهر شیراز بود که از میان آن ها به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای 510 دانش آموز (251 پسر و 259 دختر) انتخاب شد. آزمودنی ها به پرسشنامه محیط یادگیری فراشناختی توماس(2003) شامل شش بعد و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و دیگروت (1991) دارای سه بعد پاسخ دادند. پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی آن ها با استفاده از روش های تحلیل عاملی و ضریب همبستگی بین ابعاد و نمره کل محاسبه شد. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوه متوالی همزمان و با به کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی, تحلیل شد.یافته ها: یافته ها حاکی از این بود که ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری پیش بینی کننده مستقیم پیشرفت تحصیلی است, علاوه بر این از میان ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری, عامل های تعاملات درون کلاسی, تشویق و حمایت معلم و حمایت عاطفی بر باورهای انگیزشی تاثیر داشتند.نتیجه گیری: از آنجا که باورهای انگیزشی نقش واسطه ای را بین ویژگی های فراشناختی محیط یادگیری و پیشرفت تحصیلی ایفا می کند, می توان با تقویت آن پیشرفت تحصیلی را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چالمه، رضا، و لطیفیان، مرتضی. (1391). ویژگی های محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در دانش آموزان. روان شناسی کاربردی، 6(3 (پیاپی 23))، 43-58. SID. https://sid.ir/paper/151698/fa

    Vancouver: کپی

    چالمه رضا، لطیفیان مرتضی. ویژگی های محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در دانش آموزان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(3 (پیاپی 23)):43-58. Available from: https://sid.ir/paper/151698/fa

    IEEE: کپی

    رضا چالمه، و مرتضی لطیفیان، “ویژگی های محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت تحصیلی: بررسی نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در دانش آموزان،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 3 (پیاپی 23)، pp. 43–58، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151698/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button