Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,726
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی»

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 86

چکیده

 پژوهش حاضر, رابطه باورهای انگیزشی با راهبردهای یادگیری, جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی, شامل 126 دختر و 135 پسر از شهرستانهای شمال استان آذربایجان غربی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند. به منظور سنجش باورهای انگیزشی مانند اضطراب امتحان, کارآمدی شخصی, اهداف پیشرفت (جهت گیری هدفی تسلطی, عملکردی و بیرونی) و نیز راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی مورد استفاده دانش آموزان مانند مرور ذهنی, بسط و گسترش معنایی, سازماندهی, برنامه ریزی و کنترل و نظارت از پرسشنامه های خود گزارش استفاده شد. به طور دقیق تر, ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران, 1375), پرسشنامه جهت گیری هدفی (قدم پور, 1377), پرسشنامه اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران, 1375), پرسشنامه جهت گیری هدفی (قدم پور, 1377), پرسشنامه کارآمدی شخصی (پنتریچ و دی گروت, 1990 و دیگران), پرسشنامه راهبردهای یادگیری (کرمی, 1381) بودند. همچنین در این پژوهش میانگین کل نمرات دانش آموزی شاخص پیشرفت و عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری همبستگی, رگرسیون چند گانه و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVE) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد فراشناختی کنترل و نظارت, بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی است. متغیرهای کارآمدی شخصی, اهداف بیرونی, جنسیت و اضطراب امتحان به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند. اهداف بیرونی و اضطراب امتحان رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشتند و این متغیرها در حکم عوامل بازدارنده عمل می کردند. مقدار مجوز R تعدیل شده در این مدل 0.43 بود بدین معنا که در حدود 43 درصد واریانس در متغیر عملکرد تحصیلی با این مدل قابل پیش بینی است. در این پژوهش جهت گیری هدفی تسلطی تاثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نداشت, اما این متغیر ارتباطی مثبت و معنادار با همه متغیرهای راهبردهای شناختی و فراشناختی داشت. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) و آزمون های تعقیبی آن تفاوت های معناداری را در اکثر متغیرهای باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی مورد استفاده دانش آموزان به نفع دختران نشان داد. در کل, نتایج این پژوهش با یافته های بیشتر پژوهش های مربوط پیشین هماهنگ و همخوان بودند و آن ها را تایید می کنند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رضایی، اکبر، و سیف، علی اکبر. (1384). «نقش باورهای انگیزشی, راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی». تعلیم و تربیت، 21(4 (مسلسل 84))، 44-86. SID. https://sid.ir/paper/439617/fa

Vancouver: کپی

رضایی اکبر، سیف علی اکبر. «نقش باورهای انگیزشی, راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی». تعلیم و تربیت[Internet]. 1384؛21(4 (مسلسل 84)):44-86. Available from: https://sid.ir/paper/439617/fa

IEEE: کپی

اکبر رضایی، و علی اکبر سیف، “«نقش باورهای انگیزشی, راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی»،” تعلیم و تربیت، vol. 21، no. 4 (مسلسل 84)، pp. 44–86، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/439617/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا