مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مولفه های حالت فراشناختی در خود نظم جویی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش حالت فراشناختی و مولفه های آن در خود نظم جویی دانش آموزان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه شامل 31263 نفر دانش آموز دبیرستانی بود. بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای, 139 دانش آموز شامل 64 پسر, 75 دختر از مناطق 2 و 6 شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه حالت فراشناختی اونیل و عابدی, 1996 و پرسشنامه خودنظم جویی پنتریچ و دی گروت, 1990 پاسخ دادند. داده ها با استفاده از رگرسیون چند گانه و تحلیل واریانس چند متغیری یک راهه تحلیل شد. یافته ها: یافته ها رابطه مثبت حالت فراشناختی و خود نظم جویی را نشان داد به گونه ای که مولفه های حالت فراشناختی شامل آگاهی فراشناختی, راهبرد شناختی, خود بازبینی و برنامه ریزی 57 درصد از واریانس خودنظم جویی را پیش بینی می کردند. علاوه براین, تفاوت بین دانش آموزان دختر و پسر در مولفه برنامه ریزی معنادار بود و دختران وضعیت بهتری در این مولفه نسبت به پسران داشتند. ولی تفاوت آن ها در سایر مولفه های فراشناختی, معنادار نبود.نتیجه گیری: با توجه به رابطه مثبت حالت فراشناختی با خودنظم جویی, آموزش مولفه های حالت فراشناختی می تواند در افزایش بازبینی فراشناختی, کنترل فراشناختی و خودنظم جویی دانش آموزان موثر باشد و پیشرفت تحصیلی آن ها را تسهیل کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری فر، محمدحسین، و پاک دامن، شهلا. (1391). نقش مولفه های حالت فراشناختی در خود نظم جویی. روان شناسی کاربردی، 6(2 (پیاپی 22))، 91-106. SID. https://sid.ir/paper/151758/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری فر محمدحسین، پاک دامن شهلا. نقش مولفه های حالت فراشناختی در خود نظم جویی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(2 (پیاپی 22)):91-106. Available from: https://sid.ir/paper/151758/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین سالاری فر، و شهلا پاک دامن، “نقش مولفه های حالت فراشناختی در خود نظم جویی،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 2 (پیاپی 22)، pp. 91–106، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151758/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button