مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجان های تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 119

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه خودپنداره تحصیلی, هیجان های تحصیلی مثبت (لذت, امیدواری) و منفی (اضطراب, عصبانیت و خستگی) با یادگیری خودگردان در دانش آموزان بود.روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های دولتی و غیردولتی متوسطه شهر تهران به تعداد 223742 نفر در سال تحصیلی 89- 88 بود که 840 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی مارش, 1990, پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران گواتز و فرنزل (2005) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت, 1990 پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل گام به گام رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.یافته ها: ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش نشان داد رابطه خودپنداره تحصیلی و هیجان های مثبت مربوط به کلاس با خودگردانی یادگیری مثبت معنادار و با هیجان های منفی و خودگردانی یادگیری منفی و معنادار است. متغیرهای خستگی, امیدواری, لذت و اضطراب با یادگیری خودگردان رابطه داشت و در تعامل با هم 55 درصد از تغییرات یادگیری خودگردان را تبیین می کرد. اما خودپنداره تحصیلی قادر به پیش بینی یادگیری خودگردان نبود.نتیجه گیری: هیجان های تحصیلی قادر به پیش بینی یادگیری خودگردان هستند که از میان آن ها متغیر خستگی از کلاس بالاترین قدرت پیش بینی کنندگی را دارد. بنابراین محیط های آموزشی باید به دنبال پرورش هیجان های مثبت و کاهش هیجان های منفی در دانش آموزان از طریق بالاتر بردن کیفیت آموزش معلمان باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نیک دل، فریبرز، کدیور، پروین، فرزاد، ولی اله، عرب زاده، مهدی، و کاووسیان، جواد. (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی, هیجان های تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. روان شناسی کاربردی، 6(1 (پیاپی 21))، 103-119. SID. https://sid.ir/paper/151855/fa

Vancouver: کپی

نیک دل فریبرز، کدیور پروین، فرزاد ولی اله، عرب زاده مهدی، کاووسیان جواد. رابطه خودپنداره تحصیلی, هیجان های تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1391؛6(1 (پیاپی 21)):103-119. Available from: https://sid.ir/paper/151855/fa

IEEE: کپی

فریبرز نیک دل، پروین کدیور، ولی اله فرزاد، مهدی عرب زاده، و جواد کاووسیان، “رابطه خودپنداره تحصیلی, هیجان های تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان،” روان شناسی کاربردی، vol. 6، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 103–119، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151855/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button