Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

855
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فواصل متفاوت تمرین آسایی بر فرآیند تحکیم مبتنی بر ارتقا در حافظه حرکتی پنهان ورزشکاران معلول و جانباز

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 47

چکیده

 اهداف: پژوهشگران معتقدند در فاصله استراحت به دنبال یادگیری, فرآیندهایی رخ می دهد که از طریق آنها مهارت های تمرین شده به ساختارهای حافظه بلندمدت انتقال می یابند که به آن فرآیند تحکیم می گویند. مطالعات زیادی تاثیر فواصل متفاوت تمرین آسایی را بر ایجاد فرآیند تحکیم در حافظه حرکتی بررسی نموده و به نتایج متناقضی دست یافته اند. هدف پژوهش حاضر, بررسی تاثیر فواصل مختلف تمرین آسایی بر فرآیند تحکیم مبتنی بر ارتقا در حافظه پنهان حرکتی در ورزشکاران معلول و جانباز بود.ابزار و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی, 45 ورزشکار مرد معلول و جانباز جسمی- حرکتی شهر یزد در سال 1394 به صورت دردسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه آزمایشی با فاصله تمرین آسایی 6, 24 و 72 ساعت قرار گرفتند. آزمون در دو مرحله اکتساب و یادداری و با استفاده از تکلیف زمان واکنش زنجیره ای متناوب صورت پذیرفت. داده ها توسط آزمون تحلیل واریانس دوعاملی با اندازه های تکراری, تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند.یافته ها: در مرحله یادگیری مهارت, اثر اصلی گروه و اثر تعاملی گروه و بسته تمرینی معنی دار نبود, اما اثر اصلی بسته تمرینی به تنهایی معنی دار بود (p=0.002). در مرحله یادداری نیز اثر اصلی گروه و اثر تعاملی بسته تمرینی و گروه معنی دار نبود, ولی اثر اصلی بسته تمرینی معنی دار بود (p=0.001). هر سه گروه در بسته یادداری نسبت به بسته پنجم در مرحله اکتساب عملکرد بهتری داشتند.نتیجه گیری: ایجاد فاصله زمانی تمرین آسایی, به ویژه فاصله72  ساعته, بعد از مرحله تمرین و یادگیری مهارت می تواند منجر به ارتقای فرآیند تحکیم در حافظه حرکتی پنهان در ورزشکاران معلول و جانباز شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آهار، سعید، اصلانخانی، محمدعلی، و زارعیان، احسان. (1394). تاثیر فواصل متفاوت تمرین آسایی بر فرآیند تحکیم مبتنی بر ارتقا در حافظه حرکتی پنهان ورزشکاران معلول و جانباز. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 8(1)، 41-47. SID. https://sid.ir/paper/152252/fa

    Vancouver: کپی

    آهار سعید، اصلانخانی محمدعلی، زارعیان احسان. تاثیر فواصل متفاوت تمرین آسایی بر فرآیند تحکیم مبتنی بر ارتقا در حافظه حرکتی پنهان ورزشکاران معلول و جانباز. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1394؛8(1):41-47. Available from: https://sid.ir/paper/152252/fa

    IEEE: کپی

    سعید آهار، محمدعلی اصلانخانی، و احسان زارعیان، “تاثیر فواصل متفاوت تمرین آسایی بر فرآیند تحکیم مبتنی بر ارتقا در حافظه حرکتی پنهان ورزشکاران معلول و جانباز،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 8، no. 1، pp. 41–47، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا