مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر ( فرزندان جانبازان)

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف: فشارهای ناشی از جنگ می تواند شکل گیری و رشد هویت فرزندان جانبازان به ویژه دختران نوجوان را به مخاطره اندازد, لذا هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر (فرزندان جانبازان) با توجه به ویژگی های دموگرافیکی (پایه تحصیلی و میزان درآمد خانواده) می باشد.مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی است. ابتدا در مرحله پیش آزمون پرسشنامه هویت شخصی و مشخصات دموگرافیک بر روی 100 دختر نوجوان فرزند جانباز اجرا شد. از بین افرادی که بالاترین نمره را در این آزمون کسب کرده بودند, به صورت تصادفی منظم 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سپس برنامه آموزش گروهی شیوه های حل مساله برای گروه آزمایش به تعداد 10 جلسه 1.5 ساعته اجرا شد. تعداد گروه آزمایش به 11 نفر تقلیل یافت و در نهایت 22 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از پایان جلسات آموزش, پرسشنامه هویت شخصی و مشخصات دموگرافیک در مرحله پس آزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد و نتایج این دو مرحله با هم مقایسه شده و تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: برای تجزیه و تحلیل داده ها از کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل در رابطه با تاثیر آموزش حل مساله بر بحران هویت تفاوت معنی دار وجود دارد (p<0.0001). اثربخشی آموزش با توجه به تاثیر ویژگی های دموگرافیک معنادار نمی باشد.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر (فرزندان جانبازان) موثر بوده است و آموزش به یک میزان (بدون دخالت ویژگی های دموگرافیکی پایه تحصیلی و میزان درآمد) بر افراد تاثیر داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نصیری، اعلا، خسروی، صدراله، قادری، زهرا، و وفایی، طیبه. (1389). اثربخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر ( فرزندان جانبازان). طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 3(9)، 37-43. SID. https://sid.ir/paper/152293/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری اعلا، خسروی صدراله، قادری زهرا، وفایی طیبه. اثربخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر ( فرزندان جانبازان). طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1389؛3(9):37-43. Available from: https://sid.ir/paper/152293/fa

    IEEE: کپی

    اعلا نصیری، صدراله خسروی، زهرا قادری، و طیبه وفایی، “اثربخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر ( فرزندان جانبازان)،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 3، no. 9، pp. 37–43، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button