مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,003
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه مهارت های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در فرزندان جانبازان

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 215

چکیده

 اهداف: پیامدهای جنگ می تواند مشکلات روانی و رفتاری متعددی برای فرد جانباز و اعضای خانواده وی به وجود آورد. یکی از این مشکلات, آسیب پذیری فرزندان جانبازان در مرحله نوجوانی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه مهارت های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در فرزندان جانبازان انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل روی 30 نفر از فرزندان پسر جانبازان محصل در مقطع دبیرستان مدرسه شاهد شهر اردبیل در سال 1394 انجام شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش‏, پرسش نامه های مهارت کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی بودند. گروه آزمایش طی 12 جلسه یک ساعته تحت آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی ‏قرار گرفت و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. تحلیل داده ها, با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS 16 انجام شد.یافته ها: بعد از کنترل اثرات پیش آزمون, بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در هر یک از متغیرهای کنترل خشم, جهت گیری مثبت به مساله, حل مساله منطقی, جهت گیری منفی به مساله, سبک تکانشی/ بی احتیاطی و سبک اجتنابی تفاوت معنی دار وجود داشت (p<0.001).نتیجه گیری: آموزش مهارت های هیجانی- اجتماعی در افزایش کنترل خشم و توانایی حل مساله سازنده و کاهش توانایی حل مساله ناکارآمد در فرزندان جانبازان, اثربخش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صدری دمیرچی، اسماعیل، و اسدی شیشه گران، سارا. (1395). اثربخشی برنامه مهارت های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در فرزندان جانبازان. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 8(4)، 209-215. SID. https://sid.ir/paper/152347/fa

    Vancouver: کپی

    صدری دمیرچی اسماعیل، اسدی شیشه گران سارا. اثربخشی برنامه مهارت های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در فرزندان جانبازان. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1395؛8(4):209-215. Available from: https://sid.ir/paper/152347/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل صدری دمیرچی، و سارا اسدی شیشه گران، “اثربخشی برنامه مهارت های هیجانی- اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در فرزندان جانبازان،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 8، no. 4، pp. 209–215، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button