مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 82

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های ناگویی خلقی در بزرگسالان با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود.روش: روش پژوهش علی مقایسه ای و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه تهران بود. برای غربالگری دانشجویان از لحاظ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه کانرز بزرگسالان, برای 580 دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم 40 نفر از افرادی که در کرانه بالا قرار داشتند (یعنی افرادی که بالاترین نمره را در پرسشنامه کانرز کسب کرده بودند) به مصاحبه بالینی دعوت شدند, برای تشخیص اختلال نقص توجه/ بیش فعالی, مصاحبه تشخیصی توسط روانپزشک انجام شد. از بین افراد دعوت شده به مصاحبه, 10 نفر بر اساس تشخیص روانپزشک کنار گذاشته شدند. در پایان, دو گروه 30 نفره (30 نفر=بیمار, 30 نفر=عادی) با استفاده از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو مورد مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که نمرات افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در مولفه های ناگویی خلقی شامل, ناتوانی در شناسایی احساسات و ناتوانی در توصیف احساسات به صورت معنی داری بیشتر از افراد عادی بود, اما از لحاظ تفکر برون مدار تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت.نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که افراد با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دارای برخی از ویژگی های ناگویی خلقی هستند و در پاسخ های هیجانی دچار نارسایی هستند. بنابراین توجه به مسائل هیجانی افراد با اختلال نقص توجه/ بیش فعالیبیش از پیش حائز اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشنی، فرشته، نجفی، محمود، نقشبندی، شهرام، و ملک زاده، پرویز. (1396). مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. روان شناسی بالینی، 9(2 (پیاپی 34) )، 73-82. SID. https://sid.ir/paper/152606/fa

    Vancouver: کپی

    روشنی فرشته، نجفی محمود، نقشبندی شهرام، ملک زاده پرویز. مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. روان شناسی بالینی[Internet]. 1396؛9(2 (پیاپی 34) ):73-82. Available from: https://sid.ir/paper/152606/fa

    IEEE: کپی

    فرشته روشنی، محمود نجفی، شهرام نقشبندی، و پرویز ملک زاده، “مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی،” روان شناسی بالینی، vol. 9، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 73–82، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152606/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button