مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 56

چکیده

 مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی دانشجویان غیر بومی سال اول دارای احساس غربت طراحی شده است.روش: با استفاده از یک غربالگری اولیه, 228 دانشجوی سال اول دانشگاه, 2 هفته بعد از آغاز سال تحصیلی از طریق پرسشنامه احساس غربت ارزیابی شدند. از این تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین, دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوه های آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری قرار گرفت, در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاس های بهزیستی روان شناختی, بهزیستی عاطفی و بهزیستی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنی دار وجود نداشت, اما آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری در گروه آزمایش, نمرات بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی را به طور معنی داری افزایش داد.نتیجه گیری: برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری می تواند جزء برنامه های مداخلاتی در گروه های هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره دانشگاه ها قرار گیرد تا از طریق افزایش بهزیستی روان شناختی عاطفی و اجتماعی دانشجویان, به افزایش بهره وری محیط آموزشی دانشگاه کمک نماید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری پیرکاشانی، نیکزاد، حبیبی، مجتبی، و شمس الدینی، سلوی. (1392). اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت. روان شناسی بالینی، 5(1 (پیاپی 17))، 47-56. SID. https://sid.ir/paper/152629/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری پیرکاشانی نیکزاد، حبیبی مجتبی، شمس الدینی سلوی. اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت. روان شناسی بالینی[Internet]. 1392؛5(1 (پیاپی 17)):47-56. Available from: https://sid.ir/paper/152629/fa

    IEEE: کپی

    نیکزاد قنبری پیرکاشانی، مجتبی حبیبی، و سلوی شمس الدینی، “اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای بهزیستی روان شناختی, عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت،” روان شناسی بالینی، vol. 5، no. 1 (پیاپی 17)، pp. 47–56، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152629/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button