مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,007
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملاتی در مبحث کلی با مروری در برخی از آثار ابن سینا

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 61

چکیده

 در این مقاله به بررسی عبارت ابن سینا, در فصل نخست نمط چهارم اشارات و تنبیهات, خواهیم پرداخت, در آنجا ابن سینا در مقابله با کسانی که موجود را با محسوس مساوی می دانند, به اثبات وجود کلی طبیعی به عنوان یک امر واحد معقول می پردازد. او اوصافی را برای امر اثبات شده ذکر می کند که به نظر می رسد بیشتر با کلی افلاطونی سازگار است تا کلی ارسطویی. این درحالی است که ابن-سینا در مساله کلی رئالیست به معنای ارسطویی آنست, و رئالیزم از نوع افلاطونی آن را در این باب به کلی منکر است. بدین منظور, نگارنده مرور کوتاهی بر اقوال مطرح در باب کلی, و نیز مبنای مشهور حکما در سنت فلسفی اسلامی خواهد داشت. هم چنین, برخی آرا ابن سینا در الهیات شفا بررسی خواهد شد, و در ادامه, بحث بر فصل نخست از نمط چهارم اشارات و تنبیهات متمرکز می شود. به علاوه, در خلال مباحث, پیوسته به این مساله به عنوان یک پرسش بنیادی توجه خواهد شد که «نفی رئالیزم افلاطونی در این باره, آیا ما را عملا به مفهوم گرایی صرف, و حتی نهایتا به تسمیه گرایی نخواهد کشاند؟» در پایان نکات و پرسش هایی طرح می شود که اصولا می توان آنها را درباره مبحث کلی مطرح کرد, و به تنهایی موضوع پژوهشی قرار داد, که از مهمترین آنها به نظر این دو مورد است:(1) آیا بر مبنای رئالیزم ارسطویی, که بر اساس آن کلی از محسوسات به دست می آید, (خواه با تنها یک فرد و خواه با افراد) «استقرا», فی نفسه, می تواند پشتوانه مفاهیم کلی قرار گیرد؟ و اگر چنین باشد, شناخت کلی یک شناخت پسینی نخواهد بود؟ در این صورت, کلیت کلی اعتبار خود را چگونه خواهد داشت؟ (2)اگر در نظامی فلسفی, همچون حکمت صدرایی, «صورت» نحوه وجود شیء و «وجود» ملاک تشخص دانسته شود, آیا اصولا به وجود یک مشترک فیه یگانه به نام طبیعت می توان رای داد؟ معنای این سوال این است که تحویل «صورت» از مقوم ماهوی به شان وجودی-آن هم در اندیشه ای که اصرار بر مغایرت ماهیت و وجود دارد-آیا ما را عملا به اصالت شخص نخواهد کشاند؟ و نهایتا نتایج حاصل از این موضع با مفهوم گرایی در اصل چه تفاوتی خواهد داشت؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پلنگی، منیره. (1389). تاملاتی در مبحث کلی با مروری در برخی از آثار ابن سینا. جاویدان خرد، 7(3)، 21-61. SID. https://sid.ir/paper/152789/fa

    Vancouver: کپی

    پلنگی منیره. تاملاتی در مبحث کلی با مروری در برخی از آثار ابن سینا. جاویدان خرد[Internet]. 1389؛7(3):21-61. Available from: https://sid.ir/paper/152789/fa

    IEEE: کپی

    منیره پلنگی، “تاملاتی در مبحث کلی با مروری در برخی از آثار ابن سینا،” جاویدان خرد، vol. 7، no. 3، pp. 21–61، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button