مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کنکاشی در رعایت قواعد فقهی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 177

چکیده

 اهمیت پدیده نوظهور تبلیغات بازرگانی به دلیل گستره عمیق و دامنه مؤثر آن در عرصه های مختلف زندگی, همچنین تبدیل شدن به یکی از مهم ترین منابع مالی رسانه ها, رو به افزایش است. از سوی دیگر, مسئولیت و ضمانت ناشی از تبلیغات نیز به عنوان موضوعی مهم همواره مورد توجه صاحبنظران حقوقی و فقهی بوده است. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا, به بررسی قواعد فقهی ضمان آور و یا مسئولیت آور در آگهی های بازرگانی می پردازد. جامعه آماری پژوهش را آگهی های غیرتکراری پخش شده از شبکه اول سیما, از مهرماه 1396 تا شهریور 1397 تشکیل می دهند و حجم نمونه 455 آگهی را شامل می شود که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. یافته ها حاکی از آن است که در 87/7 درصد آگهی ها موارد تخلف از قواعد و موضوعات فقهی وجود نداشته و تنها قواعد نجش (5/1 درصد), تدلیس (4/6 درصد), مشتبه نمودن موضوع معامله (1/1 درصد), غش (0/9 درصد), نفی سبیل (0/4 درصد) و غرر (0/2 درصد) مشاهده شده است. سایر موارد مرتبط ازجمله ضرر, تسبیب مستقیم و غیرمستقیم, ایجاب ملزم (وعده پاداش), تخلف در شرط ضمنی و تعاون بر اثم در آگهی ها دیده نشده است. همچنین بیشترین فراوانی, رعایت نکردن قواعد فقهی در تبلیغات مواد بهداشتی و آرایشی, مواد خوراکی, مؤسسات مالی, بانک ها و بیمه ها بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسف، مهدی، سلیمی، علیرضا، و حسینی، سیدعلیرضا. (1398). کنکاشی در رعایت قواعد فقهی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(1 (پیاپی 97) )، 151-177. SID. https://sid.ir/paper/152846/fa

    Vancouver: کپی

    یوسف مهدی، سلیمی علیرضا، حسینی سیدعلیرضا. کنکاشی در رعایت قواعد فقهی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1398؛26(1 (پیاپی 97) ):151-177. Available from: https://sid.ir/paper/152846/fa

    IEEE: کپی

    مهدی یوسف، علیرضا سلیمی، و سیدعلیرضا حسینی، “کنکاشی در رعایت قواعد فقهی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 26، no. 1 (پیاپی 97) ، pp. 151–177، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button