مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,010
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سازه انگاری، رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 134

چکیده

 توسعه سیاسی, به مفهوم گسترش و تعمیق مشارکت آحاد مردم در سرنوشت واحدهای سیاسی, با وجود تنوع و تکثر شیوه های اجرایی آن, از اهداف مشترک تمامی دیدگاه های توسعه ای است. انتخابات به عنوان بارزترین شیوه و تجلی این مشارکت, همواره مورد اهتمام نظریه پردازان علوم اجتماعی و سیاسی و نیز به طریق اولی, سیاست ورزان بوده است. از جمله پرسش هایی که برای هر دو گروه یاد شده, از اهمیت مضاعف برخوردار است, تبیین رفتار انتخاباتی مردم و گروه های اجتماعی است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مطالعه رفتار انتخاباتی, بویژه در دهه اخیر, به طور جدی در دستورکار پژوهشگران حوزه های ذی ربط قرار داشته است. در همین خصوص, پرسش اصلی مقاله حاضر این است که مشارکت مردم در انتخابات, به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه سیاسی, بر اساس چه معیارها و ملاک هایی صورت می گیرد و ایفای نقش رسانه ها در تعیین و یا جهت دهی به این ملاک ها چگونه است؟ مقاله حاضر بر آن است که ضمن مرور نظریه های اصلی مطرح در این حوزه موضوعی, یکی از نظریه ها را با تعدیل هایی برگرفته از فرانظریه «سازه انگاری», به عنوان نظریه ای شایسته برای تحلیل رفتار انتخاباتی در ایران پیشنهاد دهد. از آنجا که مفهوم «هویت», جوهره فرانظریه سازه انگاری را شکل می دهد, و با عنایت به نقش برجسته رسانه ها در صورت بندی لایه های چهارگانه هویتی, نگارندگان برآنند که رابطه میان اقدامات هویت ساز رسانه, مالکیت رسانه و رفتار انتخاباتی را مورد تاکید قرار دهند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شیخ الاسلامی، محمدحسن، و عسگریان، محسن. (1388). سازه انگاری, رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 16(1 (پیاپی 57))، 115-134. SID. https://sid.ir/paper/152948/fa

Vancouver: کپی

شیخ الاسلامی محمدحسن، عسگریان محسن. سازه انگاری, رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1388؛16(1 (پیاپی 57)):115-134. Available from: https://sid.ir/paper/152948/fa

IEEE: کپی

محمدحسن شیخ الاسلامی، و محسن عسگریان، “سازه انگاری, رسانه و رفتار انتخاباتی در ایران،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 16، no. 1 (پیاپی 57)، pp. 115–134، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152948/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button