مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,171
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تراز توانایی های شناختی ریاضی (طبقه بندی و اندازه گیری) و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی و سن عقلی و جنسیت بر اساس تئوری پیاژه در استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 80

چکیده

 این مطالعه با هدف ارزیابی درک مفاهیم بنیادی ریاضی و بررسی رابطه بین توانایی های شناختی ریاضی و عملکرد دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان مازندران بر اساس نظریه پیاژه به انجام رسیده است. برای پوشش دادن کامل اهداف تحقیق 23 فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانش آموزان پسر و دختر پایه های اول تا پنجم مشغول به تحصیل در استان مازندران در سال تحصیلی 86- 1385 تشکیل داده اند. به طور کلی تعداد 200 نفر آزمودنی یعنی 100 نفر پسر و 100 نفر دختر در پنج پایه تحصیلی ابتدایی مورد آزمون تشخیص توانایی های شناختی ریاضی پیاژه قرار گرفته اند. از هر پایه تحصیلی20 نفر انتخاب شده اند در مجموع از هر پایه تحصیلی 40 نفر دختر و پسر آزمودنی های این مطالعه را تشکیل داده اند. ابزارهای این مطالعه را آزمون توانایی های شناختی ریاضی پیاژه, آزمون هوش آزمای گودیناف و محاسبه میانگین نیمسال قبل تمامی دروس تشکیل می دهند. یافته ها حاکی از آن هستندکه سطح عملکرد آزمودنی های پایه های مختلف ابتدایی به نسبت معیار ثابت پیاژه ای متفاوت است. بین پایه های تحصیلی در مفهوم تشابه و تعلق, مفهوم مجموعه تهی, مفهوم اشتراک مجموعه ها, طبقه بندی چندگانه, ردیف کردن چندگانه, نگهداری مفهوم سرعت, نگهداری زمان, نگهداری سطح, اندازه گیری فاصله و نگهداری حجم تفاوت معنی دار وجود دارد ولی در مورد سایر توانایی ها تفاوت معنی دار نیست. بین توانایی های شناختی ریاضی و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف دوره ابتدایی همبستگی وجود دارد. بین توانایی های شناختی ریاضی و سن عقلی دانش آموزان پایه های مختلف مقطع ابتدایی همبستگی معنی دار وجود ندارد. بین میزان توانایی شناختی ریاضی پسران و دختران تفاوت معنی دار وجود ندارد در تمامی موارد (P<0/5) تعیین شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خزایی، کامیان. (1387). بررسی تراز توانایی های شناختی ریاضی (طبقه بندی و اندازه گیری) و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی و سن عقلی و جنسیت بر اساس تئوری پیاژه در استان مازندران. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 3(3 (مسلسل 11))، 59-80. SID. https://sid.ir/paper/154067/fa

    Vancouver: کپی

    خزایی کامیان. بررسی تراز توانایی های شناختی ریاضی (طبقه بندی و اندازه گیری) و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی و سن عقلی و جنسیت بر اساس تئوری پیاژه در استان مازندران. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛3(3 (مسلسل 11)):59-80. Available from: https://sid.ir/paper/154067/fa

    IEEE: کپی

    کامیان خزایی، “بررسی تراز توانایی های شناختی ریاضی (طبقه بندی و اندازه گیری) و همبستگی آن با پیشرفت تحصیلی و سن عقلی و جنسیت بر اساس تئوری پیاژه در استان مازندران،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 3، no. 3 (مسلسل 11)، pp. 59–80، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154067/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button