مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,958
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,035
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 136

چکیده

 پژوهش حاضر به بررسی وضعیت نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی می پردازد و به منظور ارایه مدل به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. برای این منظور ابتدا 176 مولفه از طریق مرور ادبیات تحقیق و بررسی مدل ها و تئوری ها استخراج شد که پس از نظر سنجی به 93 مولفه کاهش یافت و مدل پیشنهادی مشتمل بر پنج بخش تدوین شد. جامعه آماری این پژوهش را 7051 نفر از معلمان مدارس ابتدایی استان کرمانشاه تشکیل داده اند که از بین آنها تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. روایی محتوای پرسش نامه از طریق اظهار نظر صاحب نظران در مورد محتوا و ترکیب مولفه ها صورت گرفت و اصلاحات لازم در آن انجام شد و پایایی پرسش نامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه و در حد مطلوبی (0.901) به دست آمد. برای اعتبارسنجی مدل نیز تعداد 30 نفر از متخصصان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (جداول فراوانی, میانگین, انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی با روش واریماکس و t تک گروهی) استفاده گردید. اهم یافته های این پژوهش از این قرار است: 1- نظام راهنمایی معلمان در مولفه مدیریت کلاس و مقررات مدرسه عملکرد موفق تری نسبت به سایر مولفه ها داشته است و در مولفه ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان تقریبا عملکردی در حد متوسط داشته است و در زمینه های بهبود مستمر کیفیت آموزش, رشد و تعهد حرفه ای در معلم, ایجاد انگیزه در دانش آموزان, تعیین اهداف آموزشی و درسی, ارزشیابی از معلم موفق نبوده است. و در تحلیلی عاملی انجام شده دسته بندی مولفه ها از هفت مولفه به سیزده مولفه تغییر یافت. 2- مدل نهایی نظام راهنمایی معلمان مشتمل بر پنج بخش فلسفه و اهداف, مبانی نظری, مدل ادراکی, مراحل اجرایی و نظام ارزشیابی تدوین و ارایه شد. 3- یافته های حاصل از اعتبارسنجی پرسش نامه توسط متخصصان نشان می دهد که مدل ارایه شده با درجه تناسب 91.78 درصد مورد تایید متخصصان می باشد و این امر بیانگر اعتبار بالای مدل از نظر متخصصان است. 4- مدل «مدیر راهنما» بر اساس نظر سنجی از معلمان و با استفاده از مدل با سیزده کارکرد نظارتی شامل بهبود مستمر کیفیت آموزش با بار عاملی 15.446, ارایه بازخورد آموزش به معلم با بار عاملی 16.477, تطبیق برنامه ها و روش ها با شرایط فرهنگی با بار عاملی 15.138, تعهد نسبت به معلمان, دانش آموزان, والدین, مدرسه و آموزش با بار عاملی 14.256, رشد و تعهد حرفه ای در معلم 28.102, مشارکت معلم در ارتقای کیفی آموزش 29.817, ایجاد زمینه های مطالعاتی 9.388, ایجاد انگیزه در دانش آموزان و شناخت نیازهای آنان 60.418, اطلاعات اداری 46.495, مدیریت کلاس درس و مقررات مدرسه 16.015, ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان 66.877, تعیین اهداف آموزشی و درسی با بار عاملی 69.238, ارزشیابی از معلم با بار عاملی 72.412 ارایه گردید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موسوی، فرانک، و شریفی، حسن پاشا. (1387). ارایه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 4(1 (مسلسل 13))، 109-136. SID. https://sid.ir/paper/154114/fa

Vancouver: کپی

موسوی فرانک، شریفی حسن پاشا. ارایه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛4(1 (مسلسل 13)):109-136. Available from: https://sid.ir/paper/154114/fa

IEEE: کپی

فرانک موسوی، و حسن پاشا شریفی، “ارایه مدل مناسب برای بهبود وضعیت موجود نظام راهنمایی معلمان مدارس ابتدایی،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 4، no. 1 (مسلسل 13)، pp. 109–136، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154114/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button