مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

884
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت آزمون باور دینی و هنجاریابی آن برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 41

چکیده

 برای برنامه ریزی در جامعه اسلامی در زمینه باور دینی و چگونگی ایجاد و تقویت آن در جوانان که قشر عظیمی از نیروهای جامعه را تشکیل می دهند, ضرورت شناخت میزان باور دینی و نیز اندازه گیری آن, نیاز به ابزاری مناسب برای نیل به این هدف بود لذا آزمون باور دینی در این راستا ساخته و هنجاریابی شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و گروه نمونه شامل 656 نفر بود که تعداد 348 نفر پسر و 308 نفر دختر بودند. روش پژوهش توصیفی بود و ابزار اندازه گیری آزمون محقق ساخته که 47 سوال داشت. با توجه به تقسیم بندی پرسش نامه به حیطه های موضوعی هفت گانه (توحید, نبوت, معاد, عدل, امامت, احکام و اخلاق) برای انتخاب سوالات مناسب از همبستگی هر سوال با کل پرسش نامه و نیز تحلیل عاملی استفاده شد و در نتیجه سوالات ضعیف حذف و تعداد چهل سوال انتخاب گردید.  طرح پژوهشی یک طرح روانسنجی بود که در آن یک آزمون ساخته و هنجاریابی گردید. اعتبار این آزمون با استفاده از آلفای کرنباخ (90/ (a=0بدست آمد و با توجه به نظر متخصصین (روایی محتوایی) و همبستگی آزمون با سنجش تکمیلی (روایی ملاکی) و نیز تفاوت معنی دار در مقایسه میانگین های گروه های مذهبی و افراد عادی از نظر مذهبی بودن (روایی سازه) آزمون از روایی بالایی برخوردار بوده با توجه به یافته های پژوهش بین میانگین های باور دینی دختران و پسران تفاوت معنی دار بود (دختران در مقایسه با پسران از باور دینی بالاتری برخوردار بودند) اما از لحاظ رشته تحصیلی تفاوت بین میانگین های دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف معنی دار نبود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، علیرضا، و صدری، جمشید. (1387). ساخت آزمون باور دینی و هنجاریابی آن برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 3(2 (مسلسل 10))، 23-41. SID. https://sid.ir/paper/154148/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری علیرضا، صدری جمشید. ساخت آزمون باور دینی و هنجاریابی آن برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1387؛3(2 (مسلسل 10)):23-41. Available from: https://sid.ir/paper/154148/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جعفری، و جمشید صدری، “ساخت آزمون باور دینی و هنجاریابی آن برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 3، no. 2 (مسلسل 10)، pp. 23–41، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154148/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button