مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثرات خلاقیت، هوش و ویژگی های شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتی های شهریار و وهاب زاده

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 90

چکیده

 این تحقیق, به بررسی اثرات خلاقیت, هوش و ویژگی های شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتی های شهریار و وهاب زاده پرداخته و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین شد که: آیا هوش, خلاقیت و ویژگی های شخصیتی, می تواند میزان درک و فهم را افزایش دهند یا خیر؟ در راستای پاسخ گویی به سوال اصلی تحقیق, فرضیه اصلی بدین ترتیب عنوان گردید که هوش, خلاقیت و ویژگی های شخصیتی, بر میزان درک و فهم جوانان از اشعار شهریار و وهاب زاده موثر است. روش تحقیق حاضر توصیفی, از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری تحقیق حاضر نیز که در حیطه جوامع نامحدود جای می گیرد, عبارتند از: جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر ایران و آذربایجان که از این تعداد, 120 نفر از جوانان ایران و 120 نفر از جوانان آذربایجان که همگی در دامنه سنی 17 تا 18 سال واقع شده و مجرد و مذکر می باشند, به عنوان حجم نمونه تحقیق حاضر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: آزمون خلاقیت تورنس, مقیاس هوشی استانفورد- بینه, ویژگی های شخصیتی NEO و دوبیتی های منظوم؛ که تمامی ابزار دارای روایی و اعتبار (بالاتر از 0.70) می باشند. در نهایت, با استفاده از مدل آماری رگرسیون چندمتغیری, به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته و یافته های تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین خلاقیت, استدلال سیال, دانش و انعطاف پذیری با میزان درک و فهم وجود دارد. بدین ترتیب که با افزایش خلاقیت, استدلال سیال, دانش و انعطاف پذیری, میزان درک و فهم از اشعار شهریار و وهاب زاده نیز افزایش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عاشقی، منصور. (1390). بررسی اثرات خلاقیت, هوش و ویژگی های شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتی های شهریار و وهاب زاده. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، 6(4 (مسلسل 24))، 71-90. SID. https://sid.ir/paper/154183/fa

    Vancouver: کپی

    عاشقی منصور. بررسی اثرات خلاقیت, هوش و ویژگی های شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتی های شهریار و وهاب زاده. نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛6(4 (مسلسل 24)):71-90. Available from: https://sid.ir/paper/154183/fa

    IEEE: کپی

    منصور عاشقی، “بررسی اثرات خلاقیت, هوش و ویژگی های شخصیتی بر میزان درک و فهم جوانان 17 تا 18 ساله مجرد و مذکر در دو کشور ایران و آذربایجان نسبت به دو بیتی های شهریار و وهاب زاده،” نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، vol. 6، no. 4 (مسلسل 24)، pp. 71–90، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/154183/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا