مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,899
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) در فراگیران ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 140

چکیده

 مقدمه: نظریه هوش چندگانه هاوارد گاردنر در دهه 80 میلادی بسیاری از پژوهشگران در حوزه یادگیری و آموزش زبان دوم را  بر آن داشت تا به بررسی رابطه بین میزان موفقیت فراگیران زبان دوم یا زبان خارجی و هوش های مختلف آن ها بپردازند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین هوش چندگانه و مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس است.روش کار: از کل 290 داوطلب شرکت کننده در آزمون اصلی آی التس در سال 2007 در شهر مشهد به 130 نفر پرسش نامه هوش چندگانه داده شد که از این تعداد, 98 نفر (53  مرد و 45 زن) پرسش نامه مذکور را با رضایت تکمیل و تحویل نمودند. 62 نفر از این تعداد در آزمون آکادمیک و 36 نفر در آزمون عمومی آی التس شرکت کردند. عملکرد بخش خواندن و درک مطلب شرکت کنندگان با پاسخ های آنان به پرسش نامه هوش چندگانه مقایسه شد. در این بررسی از روش های تحلیل آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد که تنها هوش منطقی ریاضی رابطه معنی داری با مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس دارد (05/0>(P و هیچ یک از انواع دیگر هوش با آن رابطه معنی داری ندارند.نتیجه گیری: در فراگیران ایرانی از مجموعه هوش های چندگانه, تنها هوش منطقی ریاضی با مهارت خواندن و درک مطلب آزمون آی التس ارتباط معنی داری دارد که به نظر می رسد به علت طبیعت مشترک این نوع هوش و فعالیت های مورد نیاز به هنگام خواندن در زبان دوم باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطلب زاده، خلیل، و منوچهری، مریم. (1388). بررسی رابطه هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) در فراگیران ایرانی. اصول بهداشت روانی، 11(2 (پیاپی 42))، 135-140. SID. https://sid.ir/paper/88465/fa

    Vancouver: کپی

    مطلب زاده خلیل، منوچهری مریم. بررسی رابطه هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) در فراگیران ایرانی. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1388؛11(2 (پیاپی 42)):135-140. Available from: https://sid.ir/paper/88465/fa

    IEEE: کپی

    خلیل مطلب زاده، و مریم منوچهری، “بررسی رابطه هوش چندگانه با مهارت خواندن و درک مطلب در آزمون بین المللی زبان انگلیسی (IELTS) در فراگیران ایرانی،” اصول بهداشت روانی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 42)، pp. 135–140، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button